سی ان ان : پالایشگاه های اروپا تحت فشار تحریم نفتی ایران

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۷:۵۱ کد : ۱۹۰۰۶۴۳ سرخط اخبار

شماری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی گفته اند کشورهای اروپایی نمی توانند مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم نفت ایران را به ویژه در مرحله کنونی تحمل کنند و این در حالی است که این کشورها گام های آهسته ای در زمینه رشد اقتصادی برمی دارند.

به گزارش عصر ایران،"هانی الخلیلی" کارشناس اقتصادی به سایت "سی ان ان" عربی گفت: تحریم های بین المللی علیه ایران بیش از تاثیر گذاری بر این کشور، تاثیرات منفی بر کشورهای اروپایی دارد.

الخلیلی اضافه کرد: تغییر تنظیمات پالایشگاه های نفت اروپا که به طور خاص برای نفت وارداتی از ایران، طراحی شده اند میلیون ها دلار هزینه برای کشورهای اروپایی ایجاد می کند. این هزینه های اضافی بر بار مشکلات اقتصادی برخی کشورهای اروپایی اضافه می کند به ویژه کشورهایی که هنوز برای خروج از بحران اقتصادی، دست و پا می زنند.

وی ادامه داد: وضعیت کشورهای اروپایی در حال حاضر بسیار سخت است. آنها هم اکنون نمی توانند حدس بزنند که تحریم ها علیه ایران تا چه زمانی ادامه می یابد. در صورتی که برای مسئله هسته ای ایران در کوتاه مدت راه حلی به وجود بیاید هر گونه تغییر تنظیم و طراحی پالایشگاه های نفتی در اروپا هدر دادن پول است.

قبل از این "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه هم گفته بود: شاید برخی ها بگویند که نفت خام صادراتی به ایران را می توان جایگزین کرد اما به این واقعیت توجه ندارند که برخی از پالایشگاه ها به طور ویژه برای مصرف نفت ایران طراحی شده اند و تغییر تنظیمات و طراحی آنها نیازمند سرمایه گذاری های سنگینی است .

شمار دیگری از  کارشناسان اقتصادی هم می گویند: اقدامات اخیر ایران در پیش دستی در قطع صادرات نفت خام خود به اروپا نشان دهنده بی توجهی ایران به تحریم هاست.


نظر شما :