گفت‌وگو با روسیه عامل تدوین تحریم‌های شدیدالحن علیه ایران

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۲ کد : ۱۹۰۰۶۲۹ سرخط اخبار
مشاور ستاد انتخاباتی اوباما در انتقاد از مواضع "میت رامنی" دیگر نامزد پست ریاست‌جمهوری آمریکا در قبال روسیه گفت: در سایه گفت‌وگو با مقامات مسکو بود که آمریکا موفق شد تا تحریم‌های شدیدالحن علیه ایران اعمال کند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس»، "رابرت گیبس" مشاور ارشد ستاد انتخاباتی "باراک اوباما" روز یکشنبه اعلام کرد که شدیدالحن ترین و موثرترین تحریم‌ها علیه ایران بخاطر گفت‌وگو با روسیه امکان‌پذیر شده است.
گیبس در واکنش به انتقاد "میت رامنی" فرماندار سابق ایالت ماساچوست و رقیب بالقوه اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نسبت به روسیه گفت: گفت‌وگو با مقامات مسکو این امکان را به آمریکا داد تا بطور موثر در مقابل تهدید توسعه برنامه هسته‌ای ایران بایستد.
رامنی پیش از این روسیه را «دشمن بالقوه و شماره یک آمریکا» نامید. این سخنان به مخالفان این نامزد پست ریاست‌جمهوری آمریکا اجازه داد تا وی را به پای‌بندی به استانداردهای دوران جنگ سرد و تلاش برای روی آوردن به خط مشی سخت‌گیرانه در قبال کرملین متهم کنند. بیشترین انتقادات بعد از آن شنیده شد که "جان لیمن" وزیر سابق نیروی دریایی آمریکا و یکی از هم‌قطاران رامنی روسیه را اتحاد جماهیر شوروی نامید.

وی گفته بود: ما می‌بینیم که شوروی‌ها چگونه در مناطق قطبی دست به اکتشاف می‌زنند، در حالی‌که ما دست روی دست گذاشته و نشسته‌ایم.
روز یکشنبه "اد گیلسپی" یکی دیگر از سیاستمداران بانفوذ ستاد انتخاباتی رامنی که در دولت جورج بوش سمت مشاور را داشت نیز نسبت به روسیه ابراز نگرانی کرد.
وی گفت: ما باید بپذیریم که روسیه به ما کمک نمی‌کند تا مانع از توسعه برنامه هسته‌ای ایران شویم، در حالی‌که این مسئله برای ما دارای اهمیت بسیار زیادی است.
به گفته گیلسپی، سیاست «ازسرگیری مجدد روابط با مسکو» در واقع پاسخی به شکست تلاش‌های شورای امنیت برای خنثی کردن تهدیدات هسته‌ای ایران بود.
این موضع‌گیری باعث گردید تا گیبس که تا سال گذشته در سمت سخنگوی کاخ سفید خدمت می‌کرد، به این اظهارات واکنش نشان دهد.
مشاور انتخاباتی اوباما گفت: اد به خوبی می‌داند زمانی که وی در کاخ سفید بود دولت آمریکا اصلا موفقیتی در برقراری گفت‌وگو با روسیه نبود که در آن زمان مقامات مسکو با ایران ارتباط داشتند.
گیبس تاکید کرد: در حالیکه رئیس‌جمهور کنونی آمریکا توانست این گفت‌وگوها را برقرار کند و در سایه همین مسئله بود که این موفقیت حاصل شد تا تحریم‌های فلج کننده و شدیدالحنی که شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب کرده، اعمال شوند.
به عقیده وی، این مسئله تنها بخاطر آن امکان‌پذیر شد که اوباما سیاست خارجی محکمی را اجرا کرده است.
 

نظر شما :