سخنان اردوغان و داوداوغلو تحریک‌آمیز است

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۹۰۰۵۹۶ سرخط اخبار

وزارت خارجه سوریه با انتقاد از مواضع سران بلندپایه ترکیه در قبال این کشور، اعلام کرد که سخنان نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور برای تشدید کردن بحران در سوریه است.

به گزارش فارس، وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای از مواضع سران ترکیه و دخالت آنان در امور داخلی سوریه و بحران این کشور بشدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا) وزارت خارجه این کشور تصریح کرد که سخنان رجب طیب اردوغان و احمد داود اوغلو نخست‌وزیر و وزیر خارجه ترکیه با هدف تشدید بحران سوریه مطرح شده است.

سانا به نقل از این بیانیه اعلام کرد: سوریه در هیچ روزی مرز‌های ترکیه را تهدید نکرده است زیرا ما آن را مرز دوستی و حسن‌همجواری می‌دانیم. در نتیجه مایه‌ نگرانی است که اردوغان ما را به فراخواندن ناتو برای حمایت از مرزهایش تهدید کند. حمایت از مرزهای مشترک به چیزی بیشتر از التزام واقعی به طرح شش‌بندی عنان و حسن همجواری که اردوغان با سیاست خود از آن دور شده، ندارد. اردوغانی که سیاست تشدید بحران و میزبانی از گروهک‌های مسلحی را در پیش گرفته که هیچ اعتقادی به روند سیاسی [حل بحران] ندارند.

وزارت خارجه سوریه افزود: باید اعلام کنیم که نیازی نیست با تعدادی از مردم سوریه که از اقدامات مسلحانه متضرر و به مرز ترکیه پناهنده شده‌اند، تجارت شود و نمی‌خواهیم کسی برای سرنوشت هیچ یک از مردم سوریه اشک بریزد. درهای کشور ما بر روی بازگشت همه با تضمین‌های لازم باز است.

دمشق اعلام کرد: ترکیه به جای تجارت با مردم سوریه، تلاش‌های خیرخواهانه برای بازگرداندن این افراد را به کار بگیرد. ما آماده همکاری کامل با هلال احمر ترکیه هستیم.

ترکیه در حالی این مواضع خصمانه را علیه سوریه اتخاذ می‌کند که به گفته برخی مطبوعات و منابع این کشور، دمشق بیش از 40 مامور و افسر اطلاعاتی این کشور را در خاک سوریه بازداشت کرده است.




نظر شما :