فعالان عربستانی کمپین برکناری ولیعهد را راه اندازی کردند

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۴ کد : ۱۹۰۰۵۸۳ سرخط اخبار

به نوشته پایگاه 'میدل ایست آنلاین' این کمپین در چهار روز پیش بر روی سایت 'انجمن حقوق مدنی وسیاسی عربستان ( حسم )' راه اندازی شد .

در میان امضا کنندگان این بیانیه برخی افراد جویای کار عربستانی به چشم می خورند . کشوری که بر اساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری در آن 10.5 درصد اعلام شده است اما برخی منابع مطبوعاتی تعداد جویندگان کار و نرخ بیکاری را بیش از این اعلام کرده اند.

به گفته 'فوزان الحربی' از اعضای انجمن حسم استقبال از این کمپین در کشوری سرکوبگر وفاقد قانون اساسی، احزاب سیاسی، و نهاد های جامعه مدنی که فشار بر روی دولت یک تابو به شمار می آید، خوب بوده است.

این 20 فعال در بیانیه خود با بیان اینکه شاهزاده نایف 'مستبد ترین' شاهزادگان کشور است وبیش از سایرین به شکنجه و ارعاب می پردازد این سوال را طرح کردند که آیا جنایت، بی عدالتی و فساد از ویژگی های یک نامزد منصب پادشاهی است؟ ایا این منصب موجب تحریک و تشویق وی به ادامه ظلم و ستم، بی عدالتی و شکنجه سازمان یافته، نمی شود؟

این فعالان از خانواده حاکم سعودی خواستند از تعیین شاهزاده نایف به عنوان پادشاه خودداری کنند زیرا این اقدام به معنی راضی بودن به این تجاوزات است.

به عقیده این گروه ملک عبدالله بن عبدالعزیز با تعیین نایف در سال 2009 به عنوان ولیعهد آینده اصلاحات هر چند ناچیز را از بین برد . در حالی که پادشاه باید ریشه بی عدالتی را با شمشیر دادگری قطع کند وبه آنچه می گوید عمل نماید.

شاهزاده طلال بن عبدالعزیز که از حامیان اصلاحات در عربستان است در ماه مارس 2009 با صدور بیانیه ای از ملک عبدالله خواستار توضیح درباره ماهیت تصمیم وی برای انتصاب شاهزاده نایف به عنوان معاون دوم رئیس هیات وزیران شد، که مقدمه ای برای انتصاب وی به ولیعهدی بود.

جمعیت حسم از زمان تاسیس خود تاکنون چندین نامه برای ملک عبدالله رسال نموده است از جمله تقاضای مجازات عاملان نقض حقوق بشر در وزارت کشور ورفع مصونیت ومحاکمه آنها که البته همه این نامه ها با بی تفاوتی پادشاه مواجه شد.

به گفته فوزان الحربی، شاهزاده نایف، اساس نقض حقوق بشر در کشوری است که فاقد قانون اساسی وموسسات مدنی است وتنها سه نفر هستند که کشور را در این محیط استبداد پرور اداره می کنند .

این فعال سعودی از خانواده حاکم خواست خود را دربند شاهزاده نایف ودار ودسته وی نکنند زیرا این امر بهای سنگینی دارد .

وی افزود: به نفع آنهاست که با ملت آشتی نموده ومرحله بعدی کشور و دولت مدنی را با کمک مردم بنا نمایند زیرا این کوتاهترین وکم هزینه ترین راه تغییر است . اگر شعار امروز، تغییر از پادشاهی مطلقه به پادشاهی مشروطه باشد که آنها مخالفت کردند، شعار فردا تغییر پادشاهی به جمهوری خواهد بود.


نظر شما :