تحرکات جدید تسلیحاتی دولت باکو علیه کیست؟

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۰۲:۵۲ کد : ۱۹۰۰۴۹۶ سرخط اخبار
 
پایگاه قدیمی sitalcav که یکی از مهم‌ترین پایگاه نظامی ارتش سرخ در قفقاز و آسیای میانه بود و در پنجاه کیلومتری باکو قرار داشت اخیرا از سوی دولت باکو مورد بازسازی و بهره برداری قرار گرفته است. باکو طی قراردادی بالغ بر یک و نیم میلیارد دلار با رژیم صهیونیستی، بازسازی پایگاه مذکور را به این دولت واگذار کرده بود که به گفته «فارین پالسی» اکنون به مرحله بهره برداری رسیده است. 

به گزارش «تابناک» این پایگاه شامل واحدهای بالگرد پیشرفته، سیستم راداری و همچنین هواپیماهای بدون سرنشین می‌باشد. رادارهای نصب شده در این پایگاه که به «گرین» معروف هستند توانایی شناسایی موشک‌های بالستیک تا مسافت پانصد کیلومتر را دارند. روزنامه آلمانی اشپیگل در یک تحلیل مفصل به این موضوع پرداخته است و بازسازی و راه اندازی این پایگاه را در رابطه با ایران ارزیابی نموده است. 

دولت باکو اعلام نموده این پایگاه جهت آمادگی برای جنگ قره باغ راه اندازی شده است، اما مسئله اینجاست که هواپیماهای بدون سرنشین مستقر در آن دارای طول پروازی بالغ بر پنج تا شش برابر مرز ارمنستان هستند و به راحتی می‌توانند اهدافی در کشورهای همسایه مورد هدف قرار دهند. 

لازم به ذکر است که وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی در سفر خود به باکو با مقامات این کشور دیدار و در خصوص افزایش مناسبات دو طرف رایزنی و گفتگو کرده است. 

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار با مقامات باکو اعلام کرده است که: یهودیان جمهوری آذربایجان، این کشور را سرزمین مادری خود حس می‌کنند چرا که جمهوری آذربایجان کشوری استثنایی است که همه اقوام ساکن آن از زندگی در این کشور احساس راحتی و امنیت می‌کنند. 

اگرچه وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به مذاکره خود با مقامات باکو، در خصوص اجاره فرودگاه به صهیونیست‌ها اشاره‌ای نکرد اما اکثر کار‌شناسان منطقه‌ای معتقدند که یکی از اهداف سفر لیبرمن به باکو، مذاکره با مقامات دولت آذربایجان در خصوص نحوه استفاده از فرودگاههای نظامی متروکه این کشور است. 

طبق بررسی‌های صورت گرفته؛ جمهوری آذربایجان دارای ۱۶ فرودگاه متروکه می‌باشد که با اقدامات صورت گرفته شده، هم اکنون ۴ فرودگاه از آن‌ها فعال شده‌اند و دولت آذربایجان در حال حاضر بدنبال فعال سازی آن‌ها می‌باشد و اجاره ۴ فرودگاه برای صهیونیست‌ها در این راستا صورت می‌گیرد. 

به گفته کار‌شناسان تحولات جاری در جمهوری آذربایجان حکایت از تلاش خزنده‌ای برای یهودی سازی یا دست‎کم افزایش سکونت و حضور یهودیان در باکو دارد. بعد از افشای حرکتهای خزنده یهودیان در باکو، کار‌شناسان منطقه نسبت به یهودی سازی جمهوری آذربایجان هشدار دادند. 

نظر شما :