افشای ابعاد تازه ارتباط انگلیس با قذافی

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۳:۰۷ کد : ۱۹۰۰۳۵۶ سرخط اخبار

یک روزنامه غربی از ابعاد تازه ارتباط سرویس های اطلاعاتی انگلیس و دیکتاتور لیبی و شگرد جدید بریتانیا برای بازداشت القاعده پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی تلگراف، اسناد جدید فاش شده نشان می دهد که سرویس اطلاعاتی انگلیس (ام آی 6) و لیبی در زمان معمر قذافی درصدد تاسیس مسجدی برای افراط گرایان در غرب اروپا بودند تا با کشاندن اعضای القاعده به این مکان اعضای این گروه را شناسایی کنند.

این عملیات مشترک از تمایل سرویس اطلاعات جاسوسی انگلیس برای همکاری نزدیک با قذافی با وجود آنکه در ماههای اخیر از وی به عنوان فردی دیکتاتور یاد کرده، خبر می دهد.

این روزنامه انگلیسی در ادامه به همکاریهای محرمانه و نزدیک انگلیس و لیبی در زمان قذافی اشاره می کند و می نویسد: در آن زمان دولت انگلیس قذافی را تشویق به کنار گذاشتن برنامه های تسلیحات کشتار جمعی خود کرد.

قذافی و "تونی بلر" نخست وزیر اسبق انگلیس چهار ماه بعد در سال 2004 توافقی را برای پایان دادن تسلیحات کشتار جمعی لیبی امضا کردند.

با وجود انتقاد جامعه بین الملل از نقض حقوق بشر در لیبی، همکاریهای اطلاعاتی دو کشور آنقدر نزدیک بود که لیبی و انگلیس تصمیم به استخدام جاسوس برای نفوذ در شبکه القاعده در غرب اروپا گرفتند. 

این جاسوس دوجانبه با اسم رمز "جوزف" رابطه نزدیکی را با یکی از فرمانده های ارشد القاعده در عراق داشت و در زمان سفر به طرابلس به عنوان جاسوس احتمالی سرویس اطلاعاتی لیبی در نظر گرفته شد.

دیلی تلگراف در ادامه می نویسد: سرویس ام آی 6 این جاسوس را بدون آنکه همپیمانان اروپایی خود را مطلع سازد، استخدام کرد.

ساندی تایمز نیز پیشتر در مطلبی با افشای هدیه 100 هزار پوندی "ادم اینگرام" وزیر دفاع انگلیس در سالهای 2001 تا 2007 به سیف الاسلام قذافی از ابعاد تازه ارتباط وی با دولت بریتانیا پرده برداشت.

همچنین افشاگری رسانه های غربی در مورد ارتباط سیف الاسلام با دیگر مقامات انگلیسی از جمله "تونی بلر" نخست وزیر سابق این کشور که باعث انعقاد قراردادهای نفتی چند میلیون پوندی میان شرکت های انگلیسی و لیبی شده بود، از رویکرد متناقض و ریاکارانه دولت بریتانیا در قبال دیکتاتورها پرده برداشته بود.



( ۱ )

نظر شما :