بارزانی در ترکیه: اجازه نمی‌دهیم پ.ک.ک از خاک ما علیه دیگران ستفاده کند

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۰۰۲۹۷ سرخط اخبار

رئیس منطقه کردستان عراق در سفر خود به ترکیه و دیدار با مسئولان این کشور از تمامی گروه‌های کرد خواست تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند و برای حل و فصل مشکلات مذاکرات را آغاز کنند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق عنوان داشت: از تمام گروه‌های کرد می‌خواهم تا برای حل و فصل مشکلات از سلاح استفاده نکنند و انجام مذاکرات را به عنوان راهکاری اساسی برای حل این مشکلات در پیش بگیرند.

بارزانی در گفت‌وگو با خبرنگاران در سفر خود به ترکیه عنوان داشت: معتقدم که استفاده از سلاح هیچ نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت. این درخواست مکرر من در خصوص عدم استفاده از سلاح است.

بارزانی همچنین عنوان داشت: هرگز به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) اجازه استفاده از خاک کردستان عراق برای انجام عملیات را نخواهم داد.

اعضای پ.ک.ک از اراضی کردستان عراق به عنوان محلی برای انجام عملیات خود علیه ارتش ترکیه استفاده می‌کنند.

بارزانی همچنین عنوان داشت: مسئولان منطقه کردستان عراق با استفاده از تمام راهکارها از جمله اعمال فشار و مذاکره برای راضی کردن پ.ک.ک در خصوص کنار گذاشتن سلاح‌های خود تلاش می‌کنند.

وی در ادامه افزود: ما نمی‌خواهیم سرزمینمان جایی برای انجام عملیات علیه کشورهای همسایه باشد. درگیری‌های مسلحانه هیچ نتیجه‌ای ندارد.

بارزانی همچنین روز پنج‌شنبه با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه مذاکراتی داشته‌ است.

رئیس منطقه کردستان عراق روز جمعه نیز با عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه و احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور در خصوص بحران سیاسی عراق دیدار کرد.

بارزانی در مذاکرات خود با احمد داوود اوغلو در خصوص تقویت همکاری‌ها برای مبارزه با فعالیت‌های پ.ک.ک نیز بحث و تبادل نظر کرد.

فواد حسین، رئیس دفتر بارزانی عنوان داشت: رئیس منطقه کردستان عراق با طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهوری ترکیه در استانبول دیدار و در خصوص مسائل سیاسی عراق رایزنی کرد.

وی در ادامه افزود: طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهوری است و می‌تواند هر زمانی که بخواهد به اربیل بازگردد.

رجب طیب اردوغان نیز در جریان سفرش به قطر عنوان داشت: ترکیه از حاکمیت و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند.

وی در ادامه افزود: تجزیه و تضعیف عراق به نفع هیچ کدام از شهروندان این کشور نخواهد بود و طبیعتا ترکیه نیز از این مساله سودی نمی‌برد.

اردوغان همچنین عنوان داشت: نمی‌توان بدون خلع سلاح‌ شدن اعضای پ.ک.ک عملیات نظامی علیه آنها را متوقف کرد.



نظر شما :