«اسد» باید برود تا ایران تضعیف شود

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۳:۰۸ کد : ۱۹۰۰۲۸۲ سرخط اخبار
 
همزمان برگزاری کنفرانس موسوم به «دوستان سوریه» در پاریس که با توافق بر سر فشار بیشتر بر دولت سوریه همراه بود، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی طی سخنانی از هدف اصلی این تشدید فشارها پرده برداشت.
 
به گزارش «تابناک»، این اولین بار است که یک مقام بلندپایه غربی یا اسرائیلی موضوع سقوط اسد را به طور مستقیم به نفوذ منطقه ای ایران ارتباط می دهد.
 
باراک که در مصاحبه ای با «کریستین امانپور»، خبرنگار «سی. ان. ان» سخن می گفت، اظهار داشت سقوط اسد واقعه ای «بسیار مثبت» است و گفت این امر نفوذ ایران را در منطقه کاهش خواهد داد.
 
وی ادامه داد در صورتی که اسد سقوط کند، واسطه های ضداسرائیلی ایران در لبنان و غزه آسیب خواهند دید. 
 
وی در این رابطه گفت: «سقوط اسد ضربه ای جدی به ایران خواهد بود... این امر واقعه ای بسیار مثبت است».
 
وی همچنین اضافه کرد کشورهای جهان به اندازه کافی برای برانداختن اسد تلاش نمی کنند.
 
این برای اولین بار است که مقامی در این سطح، به ارتباط مستقیم موضوع سوریه و ایران اعتراف می کند. کشورهای غربی همواره ادعا کرده اند فشار آن ها بر اسد، تنها برای تحقق دموکراسی و رعایت حقوق بشر در سوریه است.
 
در همین راستا، همزمان با سخنان باراک، کنفرانس موسوم به «دوستان سوریه» در پاریس در حال برگزاری بود و طی آن کشورهای غربی بر سر افزایش فشارها بر دولت سوریه به توافق رسیدند. 
 
بر اساس گزارش خبرگزاری «دویچه وله» آلمان، در این کنفرانس، کشورهای عضو با طرح این ادعا که اسد به تعهدات خود در مورد برقراری آتش بس با نیروهای مخالف پایبند نیست، خواهان در پیش گرفتن اقداماتی جدید در مقابل دولت سوریه شدند.
 
در این رابطه، «هیلاری کلینتون»، وزیر امور خارجه آمریکا خواهان آن شد که شورای امنیت در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل، سوریه را تحت اقدامات تحریمی شدید قرار دهد. وی همچنین اظهار داشت در صورتی که کشورهای عضو به این نتیجه برسند که یکی از اعضا صلح را به خطر انداخته، می توانند به اقداماتی در حد اقدام نظامی دست بزنند.
 
همچنین «آلن ژوپه»، وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت در صورتی که طرح صلح «کوفی عنان» با شکست مواجه شود، غرب باید خود را برای «گزینه های دیگر» آماده کند.  
 
قرار دادن این موضوع در کنار صحبت های صحبت های وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، می تواند نشان دهنده اهداف واقعی غرب از تداوم فشارها بر دولت سوریه باشد.
 
علاوه بر این، غرب با دیدی یکجانبه، همواره مسئولیت نقض آتش بس را متوجه نیروهای دولتی کرده، در حالی که نیروهای مخالف نیز پیش از این با رد درخواست دولت، از دادن تضمینی برای پایان دادن به اقدامات نظامی سر باز زده بودند
 
دولت اسد اعلام کرده با طرح صلح شش ماده ای کوفی عنان موافق است و اجرای آن را در کشور آغاز کرده است. در همین راستا، شماری از ناظران بین المللی به سوریه اعزام شده اند و قرار است طی روزهای آینده این تعداد افزایش پیدا کند. 

نظر شما :