چرا لس‌آنجلس‌تایمز با این تصاویر نافرمانی کرد؟

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۰۰:۵۳ کد : ۱۹۰۰۲۶۳ سرخط اخبار

به گزارش بازتاب، دو تصویر منتشر شده در روزنامه لس آنجلس تایمز که روز چهارشنبه به چاپ رسید ، بار دیگر موضوع اهانت و رفتار بد سربازان آمریکایی در افغانستان را مطرح کرد و چنان انعکاس منفی‌ای برای دولت آمریکا داشت که وزیر دفاع این کشور را مجبور کرد تا بار دیگر از مردم افغانستان عذرخواهی کند و بگوید بابت رفتار سربازهایشان شرمنده است .

آنچه روزنامه لس آنجلس تایمز منتشر کرد 2 عکس از یک سری عکسهایی بود که مربوط به 2 سال قبل می شد و در آن چند نیروی امریکایی لبخندزنان با اجساد متلاشی شده افراد مظنون به عضویت در گروه‌های شبه نظامی عکس یادگاری گرفته‌اند .

این تصاویر را به همراه 16 تصویر دیگر ، یک سرباز امریکایی به این روزنامه داده تا بر لزوم توجه به خطر انحطاط رهبری وانضباط در میان نیروهای امریکایی که امنیت نیروها را به خطر انداخته است، تاکید کند.

البته این سرباز یک شرط هم برای ارائه عکسهای یادگاری اش به روزنامه قرار داده و آن اینکه اسمش مخفی بماند . بدین ترتیب این دو عکس در گزارش نخست این روزنامه به چاپ رسید و لئون پانه تا، وزیر دفاع امریکا نیز پیرو انتشار این تصاویر در نشستی خبری در بروکسل ، با اشاره به این‌که افرادی که در این خصوص مسئول هستند تنبیه خواهند شد ، تصریح کرد:"من از زشت و خشن بودن جنگ مطلع هستم و می‌دانم بعضی اوقات جوان‌ها در لحظات دشوار تصمیم‌های بسیار احمقانه‎ای می‌گیرند."

وی در عین حال گفت : «چنین رفتاری که ما در عکسها شاهدش بودیم مقررات ما را زیر پا می گذارد. از آن مهمتر خلاف ارزشهای ما است. این نمایانگر ماهیت ما نیست و نشان دهنده کسانی نیست که ما آنها را به عنوان اکثریت مردان و زنان یونیفورم پوش نمایندگی می کنیم.»

لئون پانه تا همچنین درباره این‌که این تصاویر می‌تواند محرکی برای آغاز حملات جدید علیه نیروهای تحت امر امریکا در افغانستان باشد نیز هشدار داد.
 




اما این تنها ابراز تاسف آقای وزیر نبود بلکه وی از انتشار این تصاویر در روزنامه لس آنجلس تایمز به رغم درخواستش مبنی بر عدم انتشار آن‌ها نیز ابراز تاسف کرد. در واقع مقامات ارتش آمریکا از این روزنامه خواسته بودند که هیچ یک از عکسها را منتشر نکند .

با وجود این ، مدیران این روزنامه با استناد به اینکه رسالت حرفه ایش مانع از پذیرش این درخواست است ، وقعی به خواسته دولتمردان نگذاشتند و ترجیح دادند تا مسوولیت رسانه خود را در اولویت انتخابشان قرار دهند لذا بدون توجه به هزینه هایی که دولت آمریکا به خصوص در ماههای اخیر درمورد رفتار برخی سربازانش در افغانستان پرداخت کرده است ، اقدام به چاپ آن تصاویر نمودند .

تصاویر مورد اشاره در سال 2010 به مناسبت‌های مختلف در ولایت زابل گرفته شده‌ بود . سه ماه قبل انتشار ویدیویی که سربازان آمریکایی را در حال ادرار کردن بر جسد چند افغان نشان می داد، باعث خشم مردم افغانستان شد. ماه گذشته سوزانده شدن قرآن در یک پایگاه ناتو در افغانستان موجی از تظاهرات را در این کشور به راه انداخت.

همچنین ژانویه گذشته فیلم ویدئویی منتشر شد که در آن چهار تفنگدار نیروی دریایی امریکا در حال ادرار کردن روی اجساد افغان‌ها به چشم می‌خوردند. در این فیلم 39 ثانیه‌ای، چهار سرباز که لباس و تجهیزات نظامی به تن داشتند بالای سر اجساد افغان‌ها ایستاده، ضمن اهانت به اجساد ، می‌خندند.

هرکدام از حوادث فوق باعث شد تا اعتراضات زیادی علیه آمریکا در افغانستان صورت بگیرد و مقامات ارتش ایالات متحده مجبور شدند ضمن عذرخواهی از افغانها ، قول دهند با مسببین وقایع برخورد خواهند کرد. با وجود این وقتی اسناد دیگری به دست یکی از رسانه های آمریکا رسید که احتمال آنکه مجددا این کشور را در برابر افکار عمومی قرار دهد 100 درصد بود ، اما این روزنامه حاضر نشد وظیفه اصلی خود را فدای آبروی کشورش کند و حقیقت جنایاتی که ارتش امریکا در کشورهای دیگر مرتکب می شود را ، به قتلگاه بفرستد .
این مهم ترین درسی است که تمام رسانه هانه های دنیا اگر از منظری دیگر به اقدام لس آنجلس تایمز نگاه کنند ، برایشان یادآوری می شود .



نظر شما :