به‌رغم هشدارهای امریکا و سفر مکرر مقام‌های این کشور

تلاویو: برای حمله به ایران از کسی اجازه نمی‌گیریم

۳۰ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۳:۵۱ کد : ۱۸۹۸۱۴۰ ترجمه برگزیده
ایهود باراک در توکیو گفت: باید قبل از آن که ایران وارد مصونیت منطقه ای اش شود، جلوی برنامه های هسته ای آن را گرفت.
تلاویو: برای حمله به ایران از کسی اجازه نمی‌گیریم

دیپلماسی ایرانی: در حالی که ایالات متحده امریکا دائما نسبت به هر گونه حمله از پیش اعلام نشده اسرائیل به مقامات این رژیم هشدار می‌دهد و کاخ سفید نیز دائما نگرانی خود را از این بابت بیان می‌کند، بینی گانتز، رئیس ستاد ارتش اسرائیل بار دیگر گفت: «تلاویو اگر تصمیم به حمله نظامی به ایران بگیرد به تنهایی این تصمیم را خواهد گرفت و خود را موظف نمی‌داند که از قبل به کسی اطلاع دهد.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، ژنرال گانتز در گفت‌وگو با شبکه یک اسرائیل در این باره گفت: «اسرائیل نخستین حامی امنیت خودش است و این وظیفه ما به عنوان یک ارتش محسوب می‌شود و اسرائیل حق خود می‌داند که برای دفاع از خود دست به هر کاری بزند.»

رئیس ستاد ارتش اسرائیل ظرف دو روز گذشته مصاحبه‌های مختلفی را با رسانه‌های اسرائیلی انجام داده که در بیشتر آنها تمرکز خود را بر روی بحران جاری بر سر پرونده هسته‌ای ایران قرار داده است.

این اظهارات با سفر تام دونیلون، مشاور امنیت ملی امریکا به اسرائیل هم‌زمان شده است. تام دنیلون نیز مثل دیگر مقام‌های امریکایی به اسرائیل آمده است که ضمن رایزنی بر سر بحران هسته‌ای ایران مقامات اسرائیلی را وادار کند که این قدر در رسانه‌ها بر طبل جنگ با ایران نکوبند، فرصت دهند تا تحریم‌های اعمالی غرب علیه ایران به ویژه در صنعت نفت و بانکداری اثرات خود را نشان دهند و در صورت اتخاذ هر گونه تصمیمی علیه ایران امریکایی‌ها را در جریان بگذارند.

ظرف ماه‌های اخیر سفر مقامات امریکایی به اسرائیل بسیار افزایش یافته و عمده این سفرها نیز بر سر پرونده هسته‌ای ایران و سیاست‌های غرب در تقابل با آن متمرکز بوده است. در ماه گذشته میلادی نیز لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا به اسرائیل آمد و با مقام‌های تلاویو دیدار کرد. وی پس از بازگشت از آن سفر به شبکه سی‌بی‌اس امریکا گفته بود، اسرائیل درصدد حمله به ایران تا ماه می آینده است و برای این کار نیز نمی‌خواهد امریکا را در جریان بگذارد. وی نسبت به هر گونه تصمیم این چنینی به اسرائیل هشدار داده بود و از تلاویو خواسته بود که در صورت اتخاذ چنین تصمیمی حتما واشنگتن را در جریان بگذارد. تقاضایی که از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به صراحت رد شد.

این بار نیز ژنرال گانتز تاکید دارد که تلاویو برای اتخاذ تصمیم حمله به ایران با هیچ کس مشورت نخواهد کرد و می‌گوید که این خود اسرائیل است که بیش از همه به فکر امنیتش است. وی در این باره همچنین مدعی شد: ایران نه تنها مشکل اسرائیل بلکه مشکل منطقه و جامعه بین‌المللی است.

از سوی دیگر ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل که در توکیو به سر می‌برد از جامعه جهانی خواست که تحریم‌ها را علیه ایران افزایش دهند قبل از آن که ایران وارد مصونیت منطقه‌ای خود شود و دیگر نتوان به آن حمله نظامی کرد.

باراک همچنین ایران را با کره شمالی برای منطقه آسیای دور تشبیه کرد و گفت: «همان طور که کره شمالی با دستیابی به توانایی تولید سلاح هسته‌ای توانست خود را از هر گونه حمله نظامی مصون بدارد، ایران نیز می‌تواند با دستیابی به این تکنولوژی همچون کیم جونگ ایل شود و از هر گونه حمله خارجی مصون بماند.»

وی که پس از دیدار با مقام‌های ژاپنی به میان خبرنگاران آمده بود، همچنین گفت: «ما باید به سرعت تحریم‌های سنگین و سختی را متوجه تهران کنیم. جامعه جهانی باید از خود بپرسد که آیا آمادگی دارد که هزینه‌های این انزوا را بدهد یا این که باید به تلاش‌های خود علیه برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهیم؟ دنیا باید تحریم‌ها را علیه ایران تشدید کند قبل از آن که ایران وارد منطقه مصونیت خود شود.»/15 

نظر شما :