هاآرتص:

تحریم فقط ایرانی‌ها را یک‌پارچه می‌کند

۲۷ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۷ کد : ۱۸۹۸۰۰۸ پرونده هسته ای
هند اعلام کرده است که از ابتدای ژانویه 37 درصد بر میزان واردات نفت خود از ایران افزوده است. از سویی جاذبه‌های توریستی ایران همچنان پذیرای توریست‌های خارجی است.
تحریم فقط ایرانی‌ها را یک‌پارچه می‌کند

دیپلماسی ایرانی: نزدیک به یک ماه از اعمال تحریم‌های اروپا و امریکا علیه ایران می‌گذرد. نمی‌توان گفت که تحریم‌ها هیچ اثری بر اقتصاد ایران نگذاشته‌اند ولی می‌توان گفت که آن اثری که غربی‌ها به دنبال آن بوده‌اند را نیز برایشان به دنبال نداشته است. از سویی جمهوری اسلامی ایران سی و سومین سال‌روز انقلاب اسلامی را در حالی جشن گرفت که هنوز غربی‌ها آرزوی انتقام از ایران را در سر می‌پرورانند و برای رسیدن به این هدف روز به روز بر فشارهای خود می‌افزایند. در عین حال انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در پیش است که این مساله نیز می‌تواند بر بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها تاثیر بگذارد.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن یادداشتی را به نقل از هاآرتص منتشر کرده که به این موضوع پرداخته است. در این یادداشت آمده است: سی و سه سال از سالگرد انقلاب اسلامی ایران گذشت. ایرانی‌ها این روز را جشن گرفتند و در حمایت از نظامشان به خیابان‌ها آمدند. در یک روز سرد زمستانی که شب گذشته‌اش درجه حرارت سه درجه زیر صفر بود مردم ایران به خیابان‌ها آمده و سی‌وسومین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن گرفتند. ولی با این حال این مساله باعث نشده است تا مردم ایران صحبت از جنگ خارجی علیه کشورشان نزنند. به ویژه که بسیاری از کارشناسان نیز می‌گویند امسال سال جنگ خواهد بود. اما ایرانی‌ها از این تهدیدها هیچ ترسی به دل راه نداده‌اند اگرچه پرسش‌های بسیاری در این زمینه برایشان مطرح است.

در ادامه این یادداشت آمده است: در روزهای گذشته منابع خبری خبر دادند که چین به فکر کاهش واردات آهن از ایران است. در کنار کاهش واردات نفت از ایران این دومین موردی است که چین تصمیم به کاهش واردات از ایران گرفته است. ولی آیا این بدان معنا است که تحریم‌ها کارد را به استخوان رسانده‌اند؟ ضرورتا خیر. هند اعلام کرده است که از ابتدای ژانویه 37 درصد بر میزان واردات نفت خود از ایران افزوده است. از سویی جاذبه‌های توریستی ایران همچنان پذیرای توریست‌های خارجی است. به رغم ممانعت قوانین ایران از اختلاط زن و مرد در برخی اماکن تفریحی و ورزشی ولی بسیاری از مناطق ایران به ویژه مناطق سردسیر و پوشیده از برف میزبان بسیاری از گردشگران خارجی است. مثلا شرکت توریستی بریتانیایی پرشین وویژز (Persian Voyages) همچنان به طور منظم گردشگر به شهرهای قدیمی ایران با هتل چهار ستاره در قبال دریافت 1750 پوند می‌فرستد. مثلا صعود به ارتفاعات کوه دماوند با 5.5 کیلومتر ارتفاع و دیگر مکان‌های تفریحی سردسیر از جاذبه‌های این تور گردشگری است. اگر نگاهی به زمان‌های برگزاری این تورها بیندازیم، در می‌یابیم که زمان وقوع جنگ چندان هم نزدیک نیست. از ماه آوریل 2012 تازه دور جدیدی از تورها برگزار می‌شود که اسم‌نویسی و رزرو در آنها از هم‌اکنون آغاز شده است.

نویسنده این یادداشت سپس می‌نویسد: نمایندگان پارلمان ایران نیز چندان احتمال عملیات نظامی اسرائیل علیه ایران را جدی نگرفته‌اند. سوم مارس انتخابات مجلس ایران است و هیچ کس توجه خاصی به این جنگ نمی‌کند. رقابت‌های انتخاباتی ایران بسیار روشن ادامه دارد و در یک حرکت دموکراتیک رقبای انتخاباتی در برابر هم صف‌آرایی می‌کنند. در هیچ کدام از این رقابت‌های انتخاباتی حرف از برنامه هسته‌ای ایران نیست. همه نمایندگان از محافظه‌کار تندرو تا محافظه‌کار میانه‌رو، مخالفان احمدی‌نژاد تا موافقان او تا اصلاح‌طلبان همگی برای توسعه تکنولوژی هسته‌ای کشورشان تاکید دارند و هیچ کس کوچک‌ترین اظهار نظری خلاف آن نمی‌کند. انتخابات ایران بی‌شک بر آینده سیاست خارجی این کشور اثر می‌گذارد.

در پایان این یادداشت آمده است: تحریم‌ها تا کنون ثابت کرده‌اند که هیچ تاثیری بر ایرانی‌ها نخواهد گذاشت. بی‌شک پس از انتخابات نیز ایرانی‌ها با قدرت بیشتری برنامه‌های هسته‌ای خود را دنبال خواهند کرد. تحریم‌ها در چنین وضعیتی هیچ تغییری در رفتار ایرانی‌ها ایجاد نخواهد کرد و تنها باعث یک‌پارچه ساختن آنان در برابر دشمن خارجی می‌شود. عده‌ای صحبت از جنگ در تابستان پیش رو می‌زنند، در پاسخ به آنها باید گفت که پس از انتخابات مجلس نمایندگان، ایرانی‌ها به دنبال انتخابات ریاست جمهوری خواهند رفت که در این مدت نیز حداقل از لحاظ استراتژیک و محاسبات منطقی زمان مناسبی برای حمله به ایران نخواهد بود. پس فعلا صحبت از جنگ زدن بی‌مورد است.  

نظر شما :