اختلاف واشنگتن با تلاویو

پانه‌تا: حتی بمب‌هایمان هم از پس ایران بر نمی‌آیند

۱۰ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۷ کد : ۱۸۹۷۴۵۳ پرونده هسته ای
پانه‌تا تاکید کرد، در حال حاضر به رغم در اختیار داشتن بمب‌های عظیم 14 تنی همچنان توانایی از بین بردن کامل تاسیسات هسته‌ای ایران را نداریم.
پانه‌تا: حتی بمب‌هایمان هم از پس ایران بر نمی‌آیند

دیپلماسی ایرانی: اظهار نظرهای پراکنده و عموما متناقض امریکایی‌ها حکایت از آن دارد که یک سر در گمی در سیاست‌ها و موضع‌گیری آنها وجود دارد. آنها از یک سو فشارها را بر ایران بیشتر می‌کنند و با اعمال تحریم‌های سنگین و تحریک فضا تلاش می‌کنند ایران را تحت فشار بگذارند و از سوی دیگر زمانی که می‌بینند تندروی کرده‌اند و فضا بیش از آن‌چه تصور می‌کردند تند شده است، حرف‌هایشان را پس می‌گیرند و اظهارات متناقضی بیان می‌کنند.

در حالی که لئون پانه‌تا، وزیر دفاع امریکا چندی پیش اعلام کرده بود که سندی مبنی بر این که ایران صد در صد به بمب هسته‌ای دست خواهد یافت، در دست نیست و رئیس ستاد ارتش امریکا در بازگشت از اسرائیل که هفته گذشته انجام داده بود، گفت که با تلاویو بر سر حمله نظامی به ایران اختلاف‌های جدی داریم، وزیر دفاع امریکا در تازه‌ترین اظهارات خود مدعی شده است که ایران می‌تواند ظرف یک سال آینده به توانایی لازم برای تولید بمب هسته‌ای دست یابد.

به گزارش میدل‌ایست آنلاین، لئون پانه‌تا در این باره گفت: «ایرانی‌ها در صورتی که تصمیم بیگرند که باید به بمب هسته‌ای برسند، فقط یک سال زمان نیاز دارند تا به اورانیوم غنی شده لازم برای این کار برسند و امریکا همه تلاش خود را به کار می‌کند تا آنها را از رسیدن به این مرحله باز دارد.»

پانه‌تا که با شبکه سی‌بی‌اس گفت‌وگو می‌کرد، همچنین گفت: «بر سر آن‌چه ما به اجماع رسیده‌ایم این است که ایرانی‌ها فعلا تصمیمی برای ساخت بمب هسته‌ای نگرفته‌اند ولی اگر تصمیم بگیرند که باید به این مرحله برسند ظرف یک سال می‌توانند به این توانایی دست یابند و پس از آن به فاصله مثلا یک یا دو سال خواهند توانست که نخستین موشک خود را بسازند.»

پانه‌تا همچنین تاکید کرد، در حال حاضر به رغم در اختیار داشتن بمب‌های عظیم 14 تنی همچنان توانایی از بین بردن کامل تاسیسات هسته‌ای ایران را نداریم.

این در حالی است که در گزارشی کاملا متناقض سازمان شانزدهم امنیت امریکا، در ابتدای سال 2011 اعلام کرده بود، بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده هنوز ایرانی‌ها برای رسیدن به بمب هسته‌ای به اجماع نرسیده‌اند و یک دو دستگی در این زمینه میان آنها وجود دارد. با این حال تا بدین لحظه هیچ تصمیمی برای ساخت بمب هسته‌ای از سوی آنها گرفته نشده است. اگر چه بر ادامه برنامه هسته‌ای‌شان تاکید دارند.

پانه‌تا همچنین گفت: «ایالات متحده امریکا همان طور که رئیس جمهور در این زمینه روشن کرده نمی‌خواهد شاهد پیشرفت ایران به سوی دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد و این خط قرمزی برای ما محسوب می‌شود، همان طور که روشن است خط قرمز اسرائیلی‌ها نیز هست. از این رو ما با آنها هدف مشترکی در این زمینه داریم ولی مساله این است که در چگونگی تعامل بر سر این هدف با یکدیگر اختلاف نظر داریم.»

درباره احتمال حمله نظامی به ایران پانه‌تا موضع روشنی را بیان نکرد ولی به این گفته بسنده کرد که همه احتمالات وارد است و در صورتی که برای ما راه دیگری نباشد دست به این کار می‌زنیم. ولی همچنان معتقدیم که راه حل مسالمت‌آمیز همچنان ممکن است و به آن پایبندیم.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

نظر شما :