صالحی : به زودی تاریخ گفت‌وگو با 1+5 را پیشنهاد می‌دهیم

۳۰ دی ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۹ کد : ۱۸۹۷۲۵۲ سرخط اخبار
علی‌اکبر صالحی اعلام کرد که ایران به زودی تاریخی را برای گفت‌وگو با کشورهای عضو 1+5 درباره برنامه هسته‌یی ایران در استانبول پیشنهاد خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در آنکارا گفت که سعید جلیلی مذاکره کننده هسته‌یی ارشد ایران زمان و تاریخ پیشنهادی برای گفت‌وگوها را به داوود اوغلو پیشنهاد خواهد داد تا او آن را به کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، داوود اوغلو نیز گفت: به عقیده من مذاکرات باید در استانبول برگزار شود، فقط لازم است درباره تاریخ آن به توافق برسیم. زمان آن رسیده که مذاکرات را آغاز کنیم.

مذاکرات قبلی در استانبول که بین ایران و کشورهای عضو 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متشکل از آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به علاوه آلمان) برگزار شد، سال میلادی گذشته بدون دستیابی به پیشرفتی پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صالحی علاوه بر آن در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان.‌تی.وی به همسایه‌های عرب ایران هشدار داد که با همگام شدن بیش از حد با آمریکا در زمینه تشدید مناقشات درباره فعالیت‌های هسته‌یی ایران، خود را در یک "موقعیت خطرناک" قرار ندهند.

صالحی روز پنج‌شنبه گفت:‌ ما خواستار صلح و آرامش در منطقه هستیم. اما آمریکایی‌ها در تلاشند برخی کشورهای منطقه ما را رهبری کنند. من از همه‌ کشورهای منطقه می‌خواهم که خود را درگیر یک موقعیت خطرناک نکنند.

عربستان که اولین تامین کننده نفت در جهان است، اخیرا اعلام کرد که می‌تواند تولید نفت را برای مشتریان کلیدی‌اش به سرعت افزایش دهد.

صالحی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که آمریکا باید با صراحت اعلام کند که برای مذاکرات با ایران بدون پیش شرط آماده است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا نامه‌ای برای مقامات ایرانی فرستاده است، اما آمریکا باید مشخص کند که نیتش خیر است و باید تاکید کند که برای گفت‌وگوهای بدون پیش شرط آماده است. آنها به طور علنی فقط زور بازویشان را به نمایش می‌گذارند، اما پشت پرده از ما خواهش می‌کنند که (پشت میز مذاکرات) بنشینیم و صحبت کنیم. آمریکا باید یک استراتژی ایمن و صادقانه را دنبال کند تا ما بتوانیم این برداشت را حاصل کنیم که آمریکا این بار جدی و آماده است.

آمریکا مانند سایر کشورهای غربی می‌گوید که برای گفت‌وگو با ایران آماده است، اما تنها زمانی که تهران با گفت‌وگو درباره تعلیق غنی‌سازی اورانیومش موافقت کند.

مقامات غربی می‌گویند که ایران از درخواست گفت‌وگو "بدون پیش شرط" به عنوان یک تاکتیک وقت‌کشی استفاده می‌کند و در عین حال حاضر نیست برنامه هسته‌یی‌اش را روی میز بگذارد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که صالحی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌.‌تی‌.وی، اینکه تهران در گذشته تلاش کرده باشد تنگه هرمز را ببندد را انکار کرد.

صالحی گفت:‌ ایران در تاریخچه‌اش هرگز سعی نکرده مانعی بر سر راه این راه دریای مهم قرار دهد. در این میان داوود اوغلو تکرار کرد که ایران و شش قدرت جهانی برای از سرگیری گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌یی ایران آماده‌اند.

وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترکش با صالحی گفت:‌هر دو طرف تمایل‌شان را به گفت‌وگو و از سرگیری مذاکرات ابراز کرده‌اند.

داوود اوغلو با بیان اینکه "اکنون بر عهده طرفین است که درباره زمان و مکان این گفت‌وگوها تصمیم بگیرند"، تایید کرد که ترکیه برای میزبانی مذاکرات آماده است.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که آنکارا معتقد است از سرگیری سریع مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 به کاهش تنش‌ها درباره موضوع هسته‌یی تهران کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، داوود اوغلو گفت که کشورش برای میزبانی مذاکرات و "هرگونه کمک دیگری" آماده است.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: آنچه مهم است این است که مذاکرات بلافاصله آغاز شوند و تنش‌ها کاهش یابد. لازم است موانعی که سر راه مذاکرات قرار دارند برداشته شوند.

صالحی گفت که شش قدرت جهانی باید بدون "بهانه‌گیری" وارد مذاکرات شوند و افزود: اگر بهانه‌ای مطرح شود نشانه این است که آنها با مذاکرات مخالفند و آن را تایید نمی‌کنند.

تهران بارها اعلام کرده است که برای از سرگیری مذاکرات آماده است، اما دفتر کاترین اشتون که نماینده قدرت‌های جهانی است گفته است که همچنان منتظر است تهران رسما به نامه‌ای که در ماه اکتبر فرستاده شد و پیشنهاد بازگشت به مذاکرات را داد، پاسخ دهد.



نظر شما :