چین از تحریم ها حمایت نمی کند

۲۱ دی ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۸۹۶۹۹۷ سرخط اخبار
آکادمی روابط بین‌الملل مدرن چین اعلام کرد که پکن از تحریم نفت ایران توسط آمریکا حمایت نخواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری ایتارتاس با اعلام این خبر افزود: تیموثی گیتنر ـ وزیر خزانه‌داری آمریکا ـ برای ارایه توضیحاتی درباره موضع واشنگتن علیه ایران وارد پکن شده است.
باراک اوباما ـ رییس‌جمهور آمریکا ـ اخیرا تحریم‌های جدیدی را علیه بانک مرکزی ایران امضا کرده است.
بر اساس این گزارش چین به دلایل عملی و نظری نمی‌تواند نفت ایران را رها کند. پکن 20 درصد نفت صادرات ایران را وارد می‌کند.
چین تاکید دارد تحریم و تهدید راه‌حل مناسبی برای مناقشات محسوب نمی‌شود.
گیتنر در سفرش به پکن با وانکیشان ـ معاون رییس‌جمهور چین ـ دیدار و با وی درباره همکاری تجاری اقتصادی دو جانبه و احیای اقتصاد جهانی مذاکره کرد.
گیتنر قرار است با ونجیابائو ـ نخست‌وزیر چین ـ و دیگر مقامات عالی‌رتبه این کشور دیدارهایی داشته باشد.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، هوآ لیمینگ ـ سفیر پیشین چین در ایران (در سال‌های 1991 تا 1995) ـ اظهار کرد که کشورش در سال جاری در حالی که واشنگتن و متحدانش به دنبال اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران هستند با چالش‌های بیش‌تری در ارتباط با سیاستش در قبال ایران روبه‌رو خواهد شد.
او گفت: ایران انتظار دارد که چین از منافعش در سازمان ملل و دیگر شرایط بین‌المللی حمایت کند در حالی که آمریکا فشاری بیش از حد را بر چین اعمال می‌کند و از مساله ایران برای قضاوت در این‌باره استفاده می‌کند که آیا چین یک قدرت مهم مسوول محسوب می‌شود یا خیر.
سفیر پیشین چین در ایران ادامه داد: چین باید در این دو راهی به توازن برسد.
وی که در حال حاضر محقق ارشد موسسه مطالعات بین‌الملل چین است (و اتاق فکری وابسته به وزارت امور خارجه چین) گفت که چین در برابر فشار آمریکا تسلیم نخواهد شد و افزود: چین قصد ندارد منافع اقتصادی‌ ملی‌اش را در پاسخ به یک قدرت بزرگ فدا کند.
این محقق تاکید کرد: دورهای پیشین تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به چین صدمه زده است.
او گفت که دور جدید تحریم‌ها به درآمدهای نفتی ایران صدمه خواهد زد اما غیرممکن است تهران را مجبور به رها کردن خواسته‌های هسته‌یی‌اش کند.
سفیر پیشین چین در ایران ادامه داد: اگر به تحریم‌های آمریکا از دوران جنگ جهانی دوم نگاه کنیم هرگز مشاهده نمی‌شود که بتوانید از طریق تحریم کشوری را وادار به تسلیم کنید به‌ویژه کشوری نظیر ایران.
این دیپلمات پیشین چینی گفت: غرب این توهم را دارد که اگر یک رژیم طرفدار غرب در تهران روی کار آید برنامه هسته‌یی را رها خواهد کرد اما در ایران بدون توجه به این که چه کسی قدرت را در دست داشته باشد آن‌ها تسلیم نخواهند شد.
هوآ که آخرین بار در سال 2008 برای شرکت در یک سمینار بین‌المللی به تهران سفر کرده بود گفت: تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌یی رویای بسیاری از ایرانی‌هاست.
وی در عین حال گفت که فکر نمی‌کنم آمریکا امیدی به تصویب دور جدیدی از تحریم‌ها در شورای امنیت علیه ایران داشته باشد.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خزانه‌داری آمریکا که در پکن به سر می‌برد روز چهارشنبه در تلاش برای حل اختلافات با پکن درباره واردات نفت ایران با مقامات چینی گفت‌وگو می‌کند.
گیتنر پس از پکن راهی توکیو خواهد شد که یک خریدار بزرگ نفت ایران محسوب می‌شود.

 

نظر شما :