واکنش آمریکا به صدور حکم اعدام برای حکمتی

۲۰ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۸۹۶۹۵۵ سرخط اخبار
با وجود اعترافات امیر میرزایی حکمتی، آمریکا صدور حکم اعدام برای وی در دادگاه انقلاب را محکوم کرد و اتهامات علیه او را ساختگی خواند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه به نقل از تامی ویتور ـ سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ـ گزارش داد: ما گزارشات مطبوعات ایران مبنی بر این که حکمتی در دادگاهی ایرانی به مرگ محکوم شده است را مشاهده کرده‌ایم. اگر چنین چیزی درست باشد قویا چنین حکمی را محکوم می‌کنیم و به همراه شرکای‌مان برای انتقال نظرمان به دولت ایران مبنی بر محکومیت این حکم تلاش خواهیم کرد.

ویتور دسترسی فوری به حکمتی از طریق دیپلمات‌های سوییس و آزادی وی را خواستار شد. بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خانواده حکمتی نیز بار دیگر مدعی شده‌اند که وی جاسوس نبوده است. مادر حکمتی ادعا کرد که محاکمه او عادلانه و شفاف نبوده است.
وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه بار دیگر آزادی حکمتی را خواستار شد. ویکتوریا نولاند ـ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ـ گفت: ما از طریق حافظ منافع‌مان یعنی سفارت سوییس در تهران کار می‌کنیم تا تایید گزارشات مطبوعات ایران مبنی بر صدور حکم اعدام برای وی در یک دادگاه ایرانی را دریافت کنیم.

او افزود: اگر چنین چیزی صحت داشته باشد این حکم را قاطعانه محکوم می‌کنیم.  اتهامات مبنی بر این که حکمتی برای سیا کار کرده است یا توسط سیا به ایران اعزام شده است صحت ندارد.
وزارت امور خارجه آمریکا به شهروندان آمریکایی ایرانی تبار هشدار داد که از سفر به ایران خودداری کنند. نولاند آزادی بدون تاخیر حکمتی را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، امیر میرزایی حکمتی ـ جاسوس دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا ـ که چندی پیش از سوی وزارت اطلاعات دستگیر شده بود و اعترافات تلویزیونی او نیز پخش شد، پس از محاکمه در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی در ششم دی ماه، به اعدام محکوم شد.

دادگاه بدوی، میرزایی حکمتی را به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا و سرویس اطلاعاتی CIA علیه جمهوری اسلامی ایران محارب و مفسد فی الارض شناخته و به اعدام محکوم کرده است.
دفتر سخنگوی قوه قضاییه دراین باره به خبرنگار حقوقی ایسنا گفت: حکم صادره به وکیل متهم ابلاغ شده است و این حکم قابل قابل اعتراض در دیوان عالی کشور است.
بر اساس این گزارش، حکمتی 28 ساله، مقیم ایالت میشیگان، چندی قبل توسط ماموران وزارت اطلاعات به اتهام همکاری با سازمان سیا بازداشت شده بود.
در جلسه‌ محاکمه نیز پس از قرائت کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، میرزایی حکمتی به دفاع از خود پرداخت و ضمن اقرار به جرم ارتکابی، مدعی شد که فریب خورده و قصد ضربه زدن به کشور را نداشته است.



نظر شما :