شمخانی: ایران آماده است ارتش عراق را تجهیز کند

۱۹ دی ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۴ کد : ۱۸۹۶۹۲۰ سرخط اخبار
رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی نیروهای مسلح با بیان اینکه آموزش و تجهیز ارتش عراق از سوی ایران مبتنی بر درخواست عراقی‌هاست، گفت: ایران از نظر توانمندی تولید تجهیزات و بکارگیری تاکتیکی تجهیزات و انتقال آموزش استفاده از این تجهیزات به نیروی انسانی، توانی فراتر از توانمندی کشورهای منطقه دارد.

امیر دریابان علی شمخانی وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار مهر، درپاسخ به این پرسش که توجه به اینکه آموزش نظامی وتجهیزارتش عراق جزء توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق است، آیا نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آمادگی وتوانایی آموزش و تجهیز ارتش عراق را دارند تا بدینوسیله آمریکائیها بهانه ای برای ماندن در عراق نداشته باشند؟، گفت: طبیعتا کشوری که به عراقیها سلاح و تجهیزات نظامی می فروشد باید به ارتش این کشور آموزش استفاده از این جنگ افزارها را بدهد مثلا وقتی عراقیها هواپیمای جنگنده "اف-16" را از آمریکائیها می خرند به تبع باید آموزش استفاده از آن هم را از آمریکائیها بگیرند نه جای دیگر.

وی افزود: آمریکائیها برخلاف میل و با شدت گیری اختلافات درونی خود عراق را خالی کرده اند اما اگر آنها می خواهند نمایش بقا در عراق را اجرا کنند مشکلی نیست این کار را انجام دهند.
 
رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: آموزش و تجهیز ارتش عراق مبتنی بر درخواست عراقیهاست چون نمی توان کسی را وادار کرد که سلاح و تجهیزات از فروشنده خاصی بخرد با این وجود ایران از نظر توانمندی تولید تجهیزات، بکارگیری تاکتیکی تجهیزات و انتقال آموزش استفاده از این تجهیزات به نیروی انسانی توانمندی فراتر از توانمندی کشورهای منطقه دارد.
 
دو مقام رسمی آمریکایی محاکمه نخواهند شد
 
وی در ادامه در خصوص اجرایی شدن محاکمه دو تن از مقامات رسمی سابق ایالات متحده آمریکا که چندی پیش در کنگره آمریکا برخی از فرماندهان سپاه را صراحتا تهدید به ترورکردند در مجامع حقوقی بین المللی گفت: اگر فلسطینی ها توانستند از شورای امنیت سازمان ملل مصوبه یک کشور مستقل فلسطینی را بگیرند مجامع حقوقی جهانی هم به این نوع گستاخی ها پاسخ حقوقی خواهند داد.
 
شمخانی همچنین در بیان ارزیابی استراتژی که اخیرا فرمانده معظم کل قوا مبنی بر اعمال "تهدید در برابر تهدید" عنوان کردند، گفت: بیان این استراتژی توسط مقام معظم رهبری دلیلی بر وضع جاری دارد.
 
 

نظر شما :