هشدارهایی که داوود اوغلو به ایرانی‌ها داد

۱۹ دی ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۰ کد : ۱۸۹۶۹۱۷ سرخط اخبار
به دنبال سفر اخیر آقای احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به ایران و تماس های وی با مقامات تهران، رسانه های ترکیه اقدام به ارزیابی این سفر و نتایج آن کردند.

به گزارش فارس، در حالی که طبق معمول انتظار می رفت رسانه های غربگرا و ضد اسلامی ترکیه این سفر را با موضعی خصمانه و ضد ایرانی و در راستای جانبداری از سیاست های آمریکا در قبال ایران ارزیابی کنند، موضع گیری برخی رسانه های به ظاهر اسلام گرا علیه ایران نیز از نظرها پنهان نماند.

تحلیل رسانه های ترکیه از سفر داوداوغلو نشان می داد که تلقین های آمریکا در زمینه وجود درگیری بین دو محور شیعه و سنی در منطقه بر روی محافل رسانه ای ترکیه اثر گذاشته و به همین دلیل حتی برخی رسانه های مدعی اسلام گرایی نیز سفر داوداوغلو را حول همین محور ارزیابی کردند.

این رسانه ها مدعی شدند که داوداوغلو به مقامات ایرانی گفته اگر معلوم شود که در پس پرده درگیری های جاری در لبنان و سوریه ایران قرار دارد، در این صورت سنی ها نیر در مقابل ایران جبهه گیری خواهند کرد. داود اوغلو در گفتگو با روزنامه ینی شفق در ارزیابی سفرش به ایران اظهار داشت که بیداری جهان عرب در منطقه را با مقامات تهران به بحث و تبادل نظر گذاشته است. وی گفت که این روند یک جنبه مثبت و یک جنبه منفی دارد و جنبه مثبت آن این است که از مصر تا مراکش انتخابات برگزار می شود و در این انتخابات مسلمانان سنی پیروز می شوند و اما جنبه منفی این روند، درگیری های جاری در سوریه و لبنان است و وی به مقامات ایرانی گفته است که اگر معلوم شود که در پس پرده درگیری های جاری در لبنان و سوریه ایران قرار دارد، در این صورت سنی ها نیر در مقابل ایران جبهه گیری خواهند کرد و آنها باید حساب اینکار را نیز بکنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد تحولات منطقه بهار عرب نیست، بلکه بیداری منطقه است و این روند یا باعث توسعه و رونق کشورهای منطقه و افزایش سطح رفاه این جوامع می شود، یا اینکه به همراه تحولات عراق و سوریه باعت بروز جنگ سرد و یا موردی نظیر جنگ ایران و عراق می شود و در این صورت کشورهای مسلمان منطقه به جان یکدیگر می افتند. وی تاکید کرد که ترکیه مایل است مانع این امر شود، اما یکی از کشورهایی که می تواند مانع این روند شود ایران است و لذا هرکس باید بار دیگر حساب کار خود را بکند و بر این اساس تصمیم گیری نماید.

وزیر امور خارجه ترکیه در مورد مسئله هسته ای ایران نیز یادآور شد که آخرین دور مذاکرات هسته ای با ایران در ماه ژانویه سال گذشته به میزبانی ترکیه برگزار شد و در حال حاضر نیز غرب و ایران آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات اعلام کرده اند و ترکیه نیز آماده هرگونه همکاری در این زمینه و میزبانی مذاکرات هسته ای است.

به نوشته رسانه های ترکیه داوداوغلو در زمینه برطرف شدن خطر درگیری شیعه و سنی در منطقه خاورمیانه نیز گفت که این تهدید در عین حال می تواند تبدیل به یک فرصت شود و ایران و ترکیه دو کشوری هستند که می توانند این کار را انجام دهند.

رسانه های ترکیه همچنین دیدار داوداوغلو با مقتدا صدر رهبر حرکت صدر در عراق در تهران را مهم ارزیابی کردند. 

نظر شما :