مشارکت نیم میلیارد یورویی چین در 2 نیروگاه برق آبی

۱۸ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۸۹۶۸۹۲ سرخط اخبار

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از ساخت 2 سد و نیروگاه برق آبی با مشارکت بیش از 500 میلیون یورویی چین خبر داد و اعلام کرد: بخشی از منابع مالی این طرحها از مسیر خط اعتباری چین تامین می‌شود.

سیدمحمدرضا رضازاده در گفتگو با مهر در تشریح جزئیات تامین منابع مالی 2 طرح نیروگاه در دست ساخت برق آبی ایران توسط شرکتهای چینی، گفت: در حال حاضر بخشی از تامین منابع مالی ساخت نیروگاه برق آبی روبار لرستان با مشارکت خط اعتباری چین در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اعلام اینکه تاکنون شرکت چینی طرف قراردادهقت صورت وضعیت این پروژه صنعت آب و برق کشور را پرداخت کرده است، تصریح کرد: در مجموع حجم سرمایه گذاری چین در این طرح حدود 230 میلیون یورو برآورد می شود.

به گزارش مهر، هدف از ساخت نیروگاه برق آبی رودبار لرستان تولید 986 گیگاوات ساعت در سال انرژی به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (CO2) و کاهش هزینه استهلاک نیروگاه‌های حرارتی است.

سال 1373 مطالعات مرحله اول طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان توسط متخصصان داخلی آغاز شد و عملیات اجرایی راهها و تونل‌های دسترسی و تونل انحراف درنیمه دوم سال 82 آغاز شده است.  

 سد رودبار لرستان بر روی رودخانه رودبار (از سرشاخه‌های شرقی حوزه آبگیر رودخانه دز) و در فاصله حدود یکصد کیلومتری جنوب شهرستان الیگودرز در استان لرستان قرار گرفته است.

 رضا زاده در ادامه با اشاره به احتمال مشارکت 280 میلیون یورویی چین در ساخت نیروگاه برق آبی "چم شیر"، اظهار داشت: پیش بینی می شود به زودی خط اعتباری ساخت این نیروگاه برقابی هم عملیاتی شود.

این مقام مسئول با اشاره به آغاز عملیات اجرایی زیر ساختهای این پروژه توسط پیمانکاران و مشاوران داخلی، تاکید کرد: تاکنون مجوزهای لازم برای آغاز این طرح اخذ شده است.

به گزارش مهر، سد "چم شیر" در 25 کیلومتری شهرستان گچساران با ارتفاع 155 متر، طول تاج 580 متر و مخزنی به حجم یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب، بر روی رودخانه "زهره" در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است.

با احداث سد چم شیر علاوه بر تولید سالانه بیش از ‪ ۲۰۰ مگاوات برق و تامین آب آشامیدنی بخشی از استانهای جنوبی، بیش از۱۱۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی استانهای فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد آبیاری می‌شود. 

نظر شما :