آغاز تولید زودهنگام گاز از بزرگ ترین فاز پارس جنوبی تا سال آینده

۱۸ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۸۹۶۸۹۱ سرخط اخبار

پیشرفت بخش خشکی پالایشگاه طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی در مدت 52 ماه به 20 درصد رسید، در حالی که این رقم از 11 ماه گذشته تاکنون به 59 درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس، مجموع پیشرفت توسعه فاز 12 پارس جنوبی را 67 درصد اعلام کرد و افزود: پیشرفت این فاز در بخش احداث خط لوله 92 درصد و در بخش حفاری 65 درصد است.

وی تصریح کرد: در سه ماه گذشته، پیشرفت توسعه فاز 12، حدود پنج درصد بوده، در حالی که متوسط استاندارد توسعه فازهای پارس جنوبی دو تا سه درصد است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس از حفاری 12 حلقه چاه در سکوی اول فاز 12 پارس جنوبی در خلیج فارس خبر داد و گفت: هم اکنون دو دکل دریایی در بزرگ ترین فاز پارس جنوبی مشغول به عملیات حفاری دریایی هستند.

وی در تشریح آخرین وضعیت حفاری چاه های بزرگ ترین فاز پارس جنوبی گفت: همه چاه های سکوی اول فاز 12 حفاری و 70 درصد از عملیات حفاری سکوی سوم این فاز انجام شده است، ضمن آن که حفاری در سکوی دوم فاز 12 نیز به زودی آغاز خواهد شد.

سوری از آغاز تولید زود هنگام گاز در فاز 12 پارس جنوبی تا سال 1391 خبر داد و افزود: تولید گاز در سکوی اول با 12 حلقه چاه در سال 91 آغاز می شود و تا پیش از پایان سال آینده نیز تولید از سکوی سوم این فاز به مدار می آید، همچنین تولید گاز از سکوی دوم نیز در سال 92 انجام می شود.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس، سرمایه مورد نیاز برای توسعه فازهای پارس جنوبی را 7.8 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: تاکنون چهار میلیارد دلار در این فاز هزینه شده و 3.8 میلیارد دلار آن باقی مانده است.

یادآور می شود، هدف از اجرای طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی تولید روزانه 78 میلیون متر مکعب گاز برای تزریق به خط لوله ششم سراسری و تحویل بخشی از آن به پروژه ایران ال ان جی و تولید روزانه 110 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد است.

بر پایه این گزارش، پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداث تاسیسات خشکی طرح، سایت 2 در تمبک (70 کیلومتری عسلویه) است.

افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است. 

نظر شما :