نجات ماهیگیران ایرانی توسط نیروی دریایی آمریکا

۱۷ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۲۸ کد : ۱۸۹۶۸۴۶ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : در شرایطی که تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا بر سر تهدید تهران در خصوص بستن تنگه هرمز به اوج خود رسیده است، تصاویری از ماهیگیران ایرانی نجات داده شده توسط نیروی دریایی آمریکا در حالی که جلیقه نجات متعلق به این نیروی دریایی را به تن داشتند در روز جمعه توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.
قایق این ماهیگیران حدود 40 روز در شمال دریای عرب گرفتار دزدان دریایی شده بود و نیروی دریایی آمریکایی در شرایطی آنها را نجات داد که تهران به آمریکا هشدار داده ناو‌هایش را از خلیج فارس خارج کند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یکی از فرماندهان آمریکایی دخیل در این عملیات نجات گزارش داد که به نظر نمی‌رسد ایرانیان یا دزدان دریایی از تحولات چند روز اخیر مطلع بوده باشند. اما زمانی که ماهیگیران آزاد شدند بسیار خوشحال بودند و از ما تشکر کردند.

بنابر این گزارش نیروی دریایی آمریکا زمانی برای نجات این ماهیگیران اقدام کرد که کاپیتان قایق ایرانی از طریق رادیو با نیروی دریایی آمریکا در منطقه ارتباط برقرار کرد و برای اینکه دزدان دریایی متوجه نشوند به زبان اردو از آمریکایی‌ها کمک خواست. به این ترتیب نیروی دریایی آمریکا وارد عمل شده و 15 دزد دریایی سومالی را دستگیر و 13 ایرانی گروگان گرفته شده را آزاد کرد.
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این خبر اظهار داشت: این یک داستان باورنکردی است چرا که همان کشتی نیروی دریایی آمریکا ماهیگیران ایرانی را نجات داده است که چندی پیش از تنگه هرمز عبور کرده بود. و در ضمن این ماهیگیران خیلی خوش شانس بوده‌اند که توسط نیروی دریایی آمریکا از دام دزدان دریایی رها شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از پاسخ به این سئوال که آیا این اقدام نیروی دریایی می‌تواند نقطه عطفی در روابط تهران و واشینگتن باشد خودداری کرد اما در عین حال خاطرنشان کرد که نیروی دریایی یک اقدام انسانی و بشردوستانه انجام داده است. این در حالی است که لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا نیز از این اقدام نیروی دریایی قدردانی کرده است.
 

نظر شما :