عربستان در فکر حضور در صنعت نفت و گاز افغانستان

۱۴ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۷ کد : ۱۸۹۶۸۰۳ سرخط اخبار
 وزیر معدن افغانستان گفت شرکتهای نفتی کشورهای عربی مثل عربستان تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در صنعت معدن و نفت و گاز افغانستان دارند. 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رسمی کویت، وحید الله شهرانی وزیر معدن افغانستان ضمن بیان این مطلب تاکید کرد دولت افغانستان از سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در پروژه های معدنی و نفت و گاز این کشور حمایت خواهد کرد.
 بر اساس این گزارش وی تصریح کرد شرکتهای بزرگ کویت امارات و عربستان تا کنون مذاکراتی را با دولت کابل برای سرمایه گذاری در این کشور داشته اند. شرکتهای اماراتی و عربستانی تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در معادن مس و طلای افغانستان دارند . 
دولت افغانستان قصد دارد طی روزهای آینده قراردادی را با بزرگترین شرکت نفتی چین یعنی سی ان پی سی برای تولید نفت در میدان آمو دریا امضا کند.
 بر این اساس تا کنون شرکتهایی از کانادا چین و هند موفق به عقد قرارداد با افغانستان برای توسعه معادن مس و آهن در شمال و جنوب کابل شده اند . شهرانی افزود دولت کابل تمام تلاش خود را برای جذب سرمایه گذاران خارجی و کاهش موانع حضور این شرکتها در خاک افغانستان به کار خواهد گرفت .
 بر اساس آمارهای رسمی دولت آمریکا ارزش ذخایر معدنی افغانستان به بیش از 3 هزار میلیارد دلار می رسد . افغانستان قصد دارد با تکیه بر منابع طبیعی و معدنی خود زمینه لازم برای افزایش رشد و رونق اقتصادی را فراهم کند. 

نظر شما :