واکنش آمریکا به اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات با 1+5

۱۴ دی ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۸۹۶۷۹۴ سرخط اخبار
وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اعلام آمادگی ایران برای مذاکرات با 1+5 گفت که تهران باید برای تعامل سازنده و جدی درباره برنامه هسته‌یی این کشور آماده باشد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در پاسخ به سوالی درباره اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات با گروه موسوم به 1+5 گفت که آمریکا و شرکای اروپایی و دیگر شرکای آن به وضوح اعلام کرده‌اند که ایران فرصت دارد بر مذاکرات مبتنی بر شروط مطرح شده از سوی جامعه بین‌المللی در ماه سپتامبر بازگردد، اما آنها هنوز پاسخی نداده‌اند.

نولاند گفت: ایرانی‌ها می‌دانند که چه توقعی از آنها می‌رود. آنها باید به تعهدات بین‌المللی‌شان عمل کنند و باید برای تعامل سازنده و جدی برای راه حلی جامع که اعتماد بین‌المللی را به ماهیت صلح‌آمیز برنامه آنها احیا کند، آماده باشند.
وی ادامه داد که در عین حال تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه خواهد داشت و در حال حاضر این تحریم‌ها سخت‌ترین تحریم‌هایی است که در جهان اعمال شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما بررسی خواهیم کرد که چه کارهای بیشتری می‌توانیم انجام دهیم.
وی گفت که اعمال تحریم‌های بیشتر مهم نیست؛ بلکه اطمینان از این که آن تحریم‌ها که تاکنون اعمال شده توسط همه کشورها اجرا شود، بیشتر حایز اهمیت است.

سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد برای آن که مذاکرات بتواند از سر گرفته شود، ایران باید به نامه اتحادیه اروپا پاسخ دهد.
مایکل مان در این‌باره به خبرگزاری فرانسه گفت: به ترتیب اولویت آن‌ها باید ابتدا به نامه (کاترین اشتون به سعید جلیلی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که از سرگیری بدون پیش شرط مذاکرات را خواستار شده بود) پاسخ دهند.

وی با نادیده گرفتن درخواست ایران از اتحادیه اروپا برای تعیین تاریخی برای دور جدید مذاکرات گفت که "توپ در زمین ایران است" و خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا هم‌چنان در انتظار پاسخ ایران به نامه اکتبر خود است.
سخنگوی اشتون ادامه داد: ما برای آن‌ها (نامه‌ای) نوشتیم و به طور کلی گفتیم که اگر می‌خواهید نشان دهید که برنامه هسته‌یی شما صلح‌آمیز است، خوشحال خواهیم شد به آن گوش کنیم و این مذاکرات را شامل خواهد شد.
به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه اظهار کرد: پاسخ نامه کاترین اشتون برای ادامه گفت‌وگوها با "1+5" و ایران پیش از این داده شده است و ما در حال حاضر منتظر هستیم تا تاریخ و مکان پیشنهادی نشست بعدی توسط خانم اشتون ارایه شود.
وی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران تصریح کرد: پس از این که زمان و مکان بعدی این گفت‌وگوها اعلام شد، جلیلی و تیم مذاکره کننده هسته‌یی کشورمان نقطه نظرات خود را در این‌باره اعلام می‌کنند. با تماس‌هایی که بین آن‌ها برقرار خواهد بود به توافق نهایی خواهند رسید.



نظر شما :