ناو هواپیمابر روسی وارد آب های سوریه می شود

۱۳ دی ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۸۹۶۷۶۶ سرخط اخبار

این منابع در اظهاراتی که روز سه شنبه در روزنامه 'الوطن' چاپ دمشق منتشر شد ، افزودند: این ناو شش روز در آب های منطقه ای سوریه باقی می ماند.

ناو یاد شده حامل هواپیماهای جنگی پیشرفته 'سوخو 33' و 'میگ 29'، بالگردهای 'کا آ 27'، پدافند موشکی ضد هواپیما، کشتی های جنگی و زیردریایی است.

دریاسالار 'ویکتور کراوچنکو' فرمانده سابق نیروی دریایی روسیه نیز پیشتر گفته بود، حضور نیروی دریایی غیر از نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آب های خاورمیانه مفید است چون مانع بروز منازعه نظامی در منطقه می شود.

این امر همچنین نشانه آشکار موضع روسیه برای حضور در منطقه است به خصوص که روسیه و چین مخالفت شدید خود را با هر گونه تصمیم گیری از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه نظام 'بشار اسد' رییس جمهوری سوریه و همچنین مداخله خارجی در سوریه اعلام کرده اند.

یک منبع ستاد نیروی دریایی روسیه نیز به خبرگزاری 'ایتارتاس' روسیه گفت: این گروه اوایل ژانویه 2012 وارد آب های مدیترانه می شود و از بندر 'لیماسول' قبرس و بندر ' طرطوس' در سوریه دیدن کرده و اواخر این ماه راهی بندر 'سفاقس' تونس می شود اما ناو هواپیمابر دریاسالار کوزنیتسف از هیچ بندر خارجی بازدید نمی کند.

'فادیم سیرگا' سخنگوی ناوگان دریایی شمال روسیه نیز گفت: سفر دریایی گروه ناو هواپیمابر این ناوگان در چارچوب آموزش رزمی نیروی دریایی روسیه بوده و هدفش تقویت حضور دریایی نظامی روسیه در مناطق مهم عملیاتی در اقیانوس های جهان است.

بر اساس تحلیل برخی از کارشناسان سیاسی منطقه نیز روسیه با توجه به تجربه لیبی اجازه تکرار دوباره این موضوع را در سوریه نخواهد داد و تحرکات دریایی اخیر مسکو نیز با این نگاه بی ارتباط نیست. 

نظر شما :