هند و پاکستان لیست‌های هسته‌ای خود را مبادله کردند

۱۲ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۸۹۶۷۱۳ سرخط اخبار

پاکستان و هند براساس توافقنامه‌ای، لیست تاسیسات هسته‌ای خود را مبادله کردند.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه نیشن، براساس "توافقنامه ممنوعیت حملات به تاسیسات و تجهیزات هسته‌ای" که در دسامبر 1988 میان هند و پاکستان امضا شده، دو طرف در تاریخ یکم ژانویه 2012، لیست تاسیسات هسته‌ای خود را مبادله کردند.

این توافقنامه که مدت‌ها به حالت تعلیق در آمده بود، اساسا برای جلوگیری از حمله به تاسیسات هسته‌ای دو کشور به امضا رسیده است.

وزارت خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: "دولت‌های پاکستان و هند باید براساس ماده 2 توافقنامه ممنوعیت حملات به تاسیسات هسته‌ای که در تاریخ 31 دسامبر 1988 میان دو کشور به امضا رسید، لیست تاسیسات هسته‌ای خود را تبادل کنند.

لیست تاسیسات هسته‌ای پاکستان روز یکشنبه به یکی از مقام‌های کمیسیون عالی هند در وزارت خارجه پاکستان ارائه شد. هند نیز اعلام کرد لیست خود را به یکی از مقام‌های کمیسیون عالی پاکستان در وزارت خارجه در دهلی‌نو ارائه کرده است.

براساس کسب توافقنامه دیگری متعلق به 21 مه 2008، دو کشور باید لیست زندانیانی را که در زندان‌های دو کشور حضور دارند هر سال در تاریخ یکم ژانویه و یک ژوئیه تبادل کنند.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان جزئیاتی در خصوص تعداد زندانیان در دو کشور ارائه نشد اما گفته می‌شود هم‌اکنون 600 تن از اتباع پاکستانی در زندان‌های هند و 400 تن از شهروندان‌ هندی در زندان‌های پاکستان هستند. 

نظر شما :