انگلیس و فرانسه برای جنگ در سوریه آماده می‌شوند

۱۲ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۶ کد : ۱۸۹۶۷۱۱ سرخط اخبار

انگلیس در حال آماده کردن خود برای آغاز درگیری دیگری مشابه با لیبی در سوریه است که می‌تواند بزرگتر و خونین‌تر از نبرد علیه رژیم معمر قذافی باشد.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه دیلی‌استار، وزارت دفاع انگلیس در حال تهیه کردن طرح‌های محرمانه‌ای برای اعمال "منطقه پرواز ممنوع" به پشتیبانی ناتو بر فراز سوریه است اما این طرح ابتدا نیاز به پشتیبانی شورای امنیت سازمان ملل دارد.

به گفته یک منبع خبری امنیتی، با بالا گرفتن ناآرامی‌ها در سوریه اکنون ماموران سرویس‌های اطلاعات خارجی انگلیس (MI6) و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سوریه و در حال ارزیابی وضعیت در این کشور می‌باشند.

همچنین نیروهای ویژه خارجی در حال مذاکره با نیروهای مخالف دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در این کشور هستند. هدف آنها این است تا درباره تجهیزات ارتباطی و سلاح‌هایی که نیروهای مسلح مخالف بشار اسد به آن احتیاج دارند، در صورتی که دولت انگلیس تصمیم به کمک به آنها بگیرد، اطلاعات کسب کنند.

این منبع خبری بلند پایه اظهار داشت: MI6 و سیا هم‌اکنون در سوریه هستند. نیروهای هوایی ویژه ارتش انگلیس (SAS) و سرویس خارجی ویژه ارتش انگلیس (SBS) در فاصله نه چندان دوری از سوریه هستند و قصد دارند در جریان رویدادها قرار بگیرند و مشخص کنند که مخالفان به چه تجهیزاتی احتیاج دارند.

وی تاکید کرد: سوریه حامی حزب‌الله لبنان است و این تهدیدی برای اسرائیل و خاورمیانه به شمار می‌آید. چنین تهدیدی بالاترین اولویت را برای ما دارد چرا که کل این موضوع می‌تواند منطقه را از درون منفجر کند.

این منبع خبری خاطرنشان ساخت: اتفاقاتی مشابه لیبی در حال رخ دادن است اما چنین درگیری در سوریه بزرگ‌تر و خونین‌تر خواهد بود.

در همین حال اعمال منطقه پرواز ممنوع به پشتیبانی ناتو بر فراز سوریه در شورای امنیت ملی انگلیس مورد بحث قرار گرفته است. وزارت دفاع انگلیس طرح‌های موقتی را تهیه کرده تا هرگونه دستور را به اجرا در آورد.

این منبع بلندپایه امنیتی فاش ساخت که برنامه‌ریزان امنیتی مساله استفاده از جنگنده‌های تورنادو GR4 و دیگر جنگنده‌ها را برفراز سوریه در نظر می‌گیرند.

ناتو در عرض هشت ماه توانست قذافی و مزدوران وی را سرنگون سازد اما این سازمان پذیرفته که نیروهای سوریه بسیار آموزش دیده‌تر و از تجهیزات بیشتر بهره‌مند هستند.

نیروی هوایی سوریه مجهز به جنگنده‌های پیشرفته روسی MiG29 است. دفتر امور خارجی و امور مشترک‌المنافع انگلیس به دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور هشدار داده که پیش از هرگونه عملیات علیه سوریه، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل لازم است.

این در حالی است که به احتمال قوی هرگونه تحریمی در شورای امنیت علیه سوریه از سوی روسیه و چین وتو خواهد شد اما در صورت ادامه این روند سازمان ملل نیز تحت فشار شدیدی قرار خواهد گرفت تا وارد عمل شود.

جمهوری خواهان آمریکا نیز خواهان اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه شدند در حالی که اتحادیه عرب نیز در حال بررسی طرح مشابهی با مشارکت جنگنده‌های کشور ترکیه است.

یک منبع خبری در وزارت دفاع انگلیس تصریح کرد: همه این پیشنهادات فعلا در حد گمانه‌زنی است. چنین چیزی کار ما نیست و ما همواره در حال بررسی احتمالات هستیم. 

نظر شما :