اوباما قانون تحریم‌های ایران را امضاء کرد

۱۱ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۲۴ کد : ۱۸۹۶۶۷۱ سرخط اخبار

در فاصله کوتاهی پس از اینکه جمهوری اسلامی اعلام کرد برای مذاکرات جدید با غرب بر سر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش آمادگی دارد و آزمایش موشک‌های دوربرد در خلیج فارس را به تعویق انداخته، باراک اوباما،‌رئیس جمهور آمریکا، قانون تحریم‌های جدید ایران را امضاء کرد.

این در حالی است که تنش‌ها بین ایران و غرب به دنبال درخواست رهبران اتحادیه اروپا برای تحریم بیشتر جمهوری اسلامی تا پایان ماه آینده میلادی،‌افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، واشینگتن در شرایطی که قطعنامه تازه‌ای از سوی شورای امنیت علیه ایران به تصویب نرسیده، دست به کار شد و قانون تحریم موسسه‌های مالی خارجی که با بانک مرکزی جمهوری اسلامی همکاری می‌کنند را تصویب کرد.

این تحریم‌های تازه از مدت‌ها پیش موضوع بحث سنا و کنگره آمریکا بود و در هر دو بخش با اکثریت آرا به تصویب رسیده بود. کنگره هم هفته گذشته آن را رسما به دفتر ریاست جمهوری تحویل داد تا اوباما آن را امضاء کند.

گفتنی است که رئیس‌جمهور آمریکا در هاوایی ، مکانی که تعطیلات کریسمس خود را در آن سپری می‌کند،‌ قانون تحریم‌های جدید ایران را امضاء کرده که هدف از آن کاهش درآمد ناشی از صادرات نفت جمهوری اسلامی است.

تحلیلگران بر این باورند که در صورتی که این قانون به طور جدی اجرا شود می تواند تقریبا خرید نفت از ایران را برای اغلب پالایشگاه‌ها غیر ممکن کند.

با این وجود گفته می‌شود که اوباما موضوع انعطاف‌پذیری این تحریم‌ها را دنبال می‌کند تا پیامد تحریم نفت ایران کمترین آسیب را به بازار انرژی جهانی و متحدان آمریکا وارد کند.

اما قانون تحریم‌های جمهوری اسلامی در حالی به امضاء اوباما رسیده که مقامات تهران تهدید کرده بودند در صورت تحریم مضاعف ایران، تنگه هرمز که شریان حیاتی انتقال نفت در جهان به شمار می‌رود را مسدود خواهند کرد.

در حال حاضر نیز مانور نظامی در تنگه هرمز در حال برگزاری است که نگرانی آمریکا و کشور‌های حوزه خلیج فارس را به دنبال داشته است.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی



نظر شما :