این بار از سوی یکی از فرماندهان نیروی دریایی مطرح شد

تهدید به بستن تنگه هرمز

۱۰ دی ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۴ کد : ۱۸۹۶۶۵۸ سرخط اخبار

یکی از افسران فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی روز شنبه بار دیگر تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از محمود موسوی گزارش داد، جمهوری اسلامی قصد دارد در جریان مانور نظامی تنگه هرمز، تعدادی موشک را نیز آزمایش کند. وی در عین حال این نکته را خاطرنشان کرد در صورتی که تحریم‌های جدید غرب علیه ایران اعمال شود، جمهوری اسلامی تنگه استراتژیک هرمز را می‌بندد.

این در حالی است که در هفته های اخیر این تهدید از سوی مقامات از رده‌های مختلف در جمهوری اسلامی مطرح شده است و تحلیلگران در خصوص عملی شدن این تهدید که بازار نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نظریه‌های متفاوتی دارند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی از 24 دسامبر مانور نظامی را در تنگه هرمز آغاز کرده که تا روز دوشنبه ادامه دارد و این اقدام موجب شده که کشور‌های منطقه و غرب اوضاع را به دقت زیر نظر داشته باشند. در همین روزها انعقاد قرارداد29  میلیارد دلاری فروش 84 جت جنگنده جدید بین آمریکا و عربستان سعودی نیز امضاء شده که برخی آن را عکس‌العملی به تهدید‌های اخیر تهران توصیف می‌کنند. واشینگتن نیز این اقدام را پیامی جدی برای ایران توصیف کرده است.  

همچنین آژانس اطلاعات انرژی آمریکا نیز روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که عبور 20 درصد از منابع نفت جهان از طریق تنگه هرمز آن را به یکی از شریان‌های مهم جهانی تبدیل کرده است.

مقامات آمریکایی نیز در واکنش به تهدید بستن تنگه هرمز تاکید کرده‌اند که این اقدام را تحمل نخواهند کرد.

برخی از تحلیلگران بر این گمانند که با توجه به حضور گسترده نیرو‌های آمریکایی در منطقه و استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین، ایالات متحده در صورت بسته شدن تنگه هرمز از نیروی نظامی برای بازکردن آن استفاده خواهد کرد.

این در حالی است که روز پنج‌شنبه یک ناو هواپیمابر آمریکایی از منطقه‌ای که مانور تنگه هرمز در آن در حال برگزاری است عبور کرد.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی

  

نظر شما :