روسیه خواهان مذاکرات بدون پیش شرط میان ایران و 1+5 است

۰۹ دی ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۵ کد : ۱۸۹۶۶۲۷ سرخط اخبار
لئوان جاگاریان، سفیر جدید روسیه در تهران که کمتر از یک ماه است استوارنامه خود را به رییس‌جمهور کشورمان تقدیم و ماموریت رسمی خود را آغاز کرده است ، اعلام می‌کند روسیه همواره خواهان از سرگیری مذاکرات میان ایران و1+5 بوده و بر ادامه مذاکرات پافشاری می‌کند، اما در این میان برخی کشورها تلاش می‌کنند فضای حاکم بر موضوع هسته‌یی ایران را متشنج کنند.


روابط روسیه و ایران تاریخی و عمیق است

سفیر روسیه در تهران در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری داشنجویان ایران(ایسنا)، درباره روابط سیاسی تهران - مسکو اظهار کرد: روسیه و ایران دارای روابط تاریخی و عمیق هستند. گفت‌وگوی سیاسی دو کشور در بسیاری ازمحورها هم‌چنان فعال و رو به گسترش بوده و رایزنی‌ها از طریق وزارتخانه‌های خارجه و دیگر نهادها به صورت منظم در حال انجام است، دو کشور در زمینه‌ مبارزه با تروریسم، تولید و قاچاق مواد مخدر همکاری کرده و موضوعاتی مانند حل و فصل بحران‌های خاورمیانه، رویدادهای اخیر در کشورهای عربی آفریقایی و خاورمیانه، برنامه هسته‌یی ایران، مساله افغانستان و عراق و رژیم حقوقی دریای خزر مسایل مورد گفت و گوی دو کشور است.

وی با اشاره به ترافیک رفت و آمد مقامات دو کشور گفت: از سفرهای مهم مقامات روسیه به ایران می توان به سفر نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت، ایگور شگولف، وزیر مخابرات و ارتباطات، سرگئی ریابکوف و میخائیل بوگدانوف، معاونین وزارت امور خارجه روسیه، روستم مینیخانوف، رییس‌جمهوری تاتارستان اشاره کرد. هم‌چنین سعید جلیلی و علی باقری، دبیر و معاون شورای عالی امنیت ملی وعلی‌اکبر صالحی و رامین مهمان‌پرست وزیر و سخنگوی امور خارجه ایران و سایر مسوولین متقابلا سفرهای رسمی به روسیه داشتند.


روسیه و ایران روابط دوطرفه و سودمند در چارچوب عرصه بین‌المللی دارند

سفیر روسیه در ادامه اظهاراتش گفت: در همین راستا 26 دسامبر سال جاری دور جدید رایزنی‌های بین دو وزارت‌خانه پیرامون اوضاع خاورمیانه در مسکو برگزار شد که عبداللهیان، معاون وزارت خارجه ایران به نمایندگی از طرف ایرانی در آن شرکت داشتند. به طور کلی در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمان همکاری شانگهای، گفت‌وگوی همکاری آسیا و سازمان همکاری اسلامی روابط دوطرفه و سودمندی با تهران داریم.


مسکو برای روابط تجاری و اقتصادی اش با ایران ارزش والایی قائل است

وی با بیان اینکه روسیه اطمینان دارد که روابط تهران-مسکو در جهت تقویت صلح و ثبات در منطقه و تامین شکوفایی دوملت است، ادامه داد: مسکو برای روابط تجاری و اقتصادی با ایران ارزش والایی قائل است. روند مبادلات تجاری بین دو کشور پس از بحران مالی جهانی در سال 2008 رشد پایداری داشته و طبق آمار سال 2010، حجم مبادلات تجاری روسیه و ایران بالغ بر 5/3 میلیارد دلار بوده است که انتظار می‌رود در سال 2011 این رقم افزایش یابد. ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور بسیار بالا است و مسکو به تنوع کالاهای وارداتی و صادراتی، عرضه گسترده‌تر کالاهای روسیه در بازار ایران و هم‌چنین ارتقای حجم مبادلات تجاری میان دوکشور علاقه‌مند است.


ایران می‌تواند هواپیماهای مسافربری مدرن را از روسیه خریداری کند

جاگاریان با اشاره به کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان روسیه و ایران تصریح کرد: این کمیسیون در جهت گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور است. نهمین نشست کمیسیون در ماه سپتامبر 2011 در تهران برگزارشد که در این نشست برتوسعه همکاری‌های اقتصادی تهران-مسکو تاکید شد . روسیه معتقد است شرکت‌های کوچک و متوسط باید نقش فعال‌تری در تجارت دو کشور ایفا کرده و نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی برگزار شود بر همین اساس تلاش می شود شرایط مساعدی برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها فراهم شود در همین راستا همکاریهای دو کشور در عرصه‌ی هواپیمایی، صنایع سوخت و انرژی از پتانسیل خوبی برخوردار بوده وایران می‌تواند هواپیماهای مسافربری مدرن را از روسیه خریداری کند.


همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور فعال و رو به توسعه است

سفیر روسیه در تهران با تصریح اینکه همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور فعال و رو به توسعه است، گفت: در سفر هیاتی متشکل از روستم مینیخانوف، رییس‌جمهوری تاتارستان در اواسط ماه دسامبربه تهران ارتباطات منظم میان استان آستاراخان و استان‌های شمالی ساحلی ایران وجود داشته و امسال نمایندگان استانداری سن‌پطرزبورگ از اصفهان بازدید کردند، هم‌چنین همکاری با مناطق دیگر روسیه نیز صورت می‌گیرد. در نظر است در ماه می 2012 میلادی نمایشگاه‌های استان آذربایجان شرقی در شهر قازان برگزار شود. روسیه انتظار دارد که در سال پیش روی تماس‌های تجاری و اقتصادی میان استانهای مختلف روسیه و ایران افزایش یابد زیرا در مناطق دو کشور پتانسیل بسیار زیادی برای تقویت روابط روسیه و ایران متمرکز شده است. به نظر می‌رسد که فرصت‌های زیادی در زمینه‌ی تقویت روابط گردشگری وجود دارد.


روسیه از حق ایران مبنی بر دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی حمایت می‌کند

جاگاریان درباره موضوع هسته‌یی ایران گفت: روسیه از حق ایران مبنی بر دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی حمایت می‌کند. و همواره روسیه این موضوع را بیان کرده است.هم‌چنین روسیه معتقد است که ایران در روابط خود با سازمان‌های بین‌المللی مانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل باید روحیه مشارکت‌گرایی از خود نشان بدهد تا همه مسائل باقی‌مانده درباره‌ی برنامه هسته‌یی ایران حل شود.


روسیه از تلاش ایران برای گسترش گفت‌وگو با آژانس در جهت رفع نگرانی‌ها استقبال می‌کند

سفیر روسیه درتهران با اشاره به اینکه روسیه از تلاش اخیر ایران برای گسترش گفت‌وگو با آژانس در جهت رفع نگرانی‌های موجود استقبال می‌کند، گفت: با توجه به گزارش ماه نوامبر آژانس، روسیه معتقد است که باید رنجش‌ها را کنار گذاشت و بار دیگر فضایی برای ازسرگیری مذاکرات پیرامون برنامه‌ی هسته‌یی ایران بدون پیش‌شرط از سوی هر دو طرف ایجاد شود، زیرا گزینه‌ی دیگری وجود ندارد. روسیه با متحدان خود در گروه 1+5 درباره راه حل های برنامه هسته‌یی ایران همیشه موافق نیست، اما روسیه شکی ندارد که مساله هسته‌یی ایران باید حل شود، به خصوص این مساله را در درجه اول باید طرف ایرانی حل کند.

جاگاریان درباره همکاری ایران و روسیه در ساخت نیروگاه هسته‌یی بوشهر گفت: نیروگاه بوشهردیگر ساخته و به شبکه برق سراسری ایران هم متصل شده است. چندی پیش آزمایش نیروگاه از لحاظ بازدهی انرژی 75 درصد با موفقیت انجام شد. در حال حاضر طبق فناوری تکمیل قدرت رآکتور برخی عملیات برنامه‌ ریزی در حال انجام است.


تحریم‌ها علیه ایران کاربردی ندارد


روسیه بر ادامه مذاکرات پافشاری می‌کند

وی درباره تحریم‌های اعمالی از سوی غرب علیه ایران در زمینه نفتی و مالی با بیان اینکه نتیجه چنین تحریم‌های اعمالی بی‌ثباتی اوضاع بین‌المللی است، ادامه داد: بی‌ثباتی اوضاع بین‌المللی بسیار خطرناک است . روسیه مخالف اعمال تحریم علیه ایران است و به نظر می‌رسد که تحریم‌ها علیه ایران کاربردی ندارد. ما بر ادامه مذاکرات پافشاری می‌کنیم، از طرف خود حداکثر تلاش را به کار می‌بندیم تا مذاکرات به پیش رود و به راه حل مصالحه‌آمیز به جای رویارویی و بی‌ثباتی در منطقه منجر شود.

جاگاریان ادامه داد: اقدامات لازمه درباره موضوع هسته‌یی ایران به طور مستقیم و غیرمستقیم از سوی شورای امنیت سازمان ملل انجام شده اما تحریمهایی به طور یک جانبه از سوی برخی کشورها اعمال شده است.


سیاسی کردن موضوع هسته‌یی ایران مذاکرات1+5 را بر هم می‌زند


روسیه خواهان مذاکرات بدون پیش شرط میان ایران و 1+5 است

وی درباره گزارش اخیر آمانو درباره برنامه هسته‌یی ایران اظهار کرد: روسیه درباره اعتمادسازی نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه‌ی هسته‌یی ایران تاکید کرده و از اقدامات سنجیده و سازنده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال می‌کند، اما برخی از کشورها فضای حاکم بر برنامه‌ی هسته‌یی ایران را متشنج می‌کنند. سیاسی کردن برنامه هسته‌یی ایران دقیقا راهی است که منجر به برهم زدن دورنماهای ادامه گفت‌وگوی گروه1+5 با ایران می‌شود که روسیه به طور مستمر این موضوع را پیگیری کرده و خواهان از سرگیری مذاکرات بدون پیش‌شرط است. بر همین اساس روسیه انتشار گزارش آمانو مدیرکل آژانس تحت عنوان «مطالعات ادعایی» را نا به جا دانسته واعلام می‌کند که تصمیم و محتوای گزارش آژانس را نمی‌توان حرفه‌ای و بی‌طرفانه نامید.


نشت اطلاعات محرمانه آژانس به خارج، روسیه را بسیار نگران کرده است

وی درباره نشت اطلاعات محرمانه در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این موضوع موجب نگرانی جدی روسیه بوده و معتقد است این کار توسط بدخواهان و بداندیشانی انجام می‌گیرد که مخالف انجام مذاکرات آرام بر اساس احترام متقابل برای حل موضوع هسته‌یی ایران هستند. درواقع هدف از افشای اطلاعات محرمانه آژانس تشدید تشنجات علیه برنامه هسته‌یی ایران است. به نظر من جنجالهای به وجود آمده درباره گزارش اخیر آمانو کاملا بی‌مورد بوده و باید بگویم که یک جنجال غیرسازنده رسانه‌ای است.


حمله به ایران یک اشتباه بسیار بزرگ است


اولین بار نیست که مقامات اسراییل و آمریکا، ایران را تهدید نظامی می‌کنند

سفیر روسیه در تهران درباره اظهارات برخی از کشورهای غربی مبنی براحتمال حمله نظامی علیه ایران اضافه کرد: اولین بار نیست که مقامات رسمی اسراییل و آمریکا به احتمال حمله نظامی به ایران اشاره کرده‌اند. موضع روسیه تغییرناپذیر و بسیار شفاف بوده و حمله به ایران را یک اشتباه بسیار بزرگ می‌داند که پیامدهای سنگین وغیر قابل پیش بینی به دنبال خواهد داشت. در واقع تهدید به حمله هوایی ایران روند انجام مذاکرات را دشوارتر می‌کند.


موافقتنامه همکاری در عرصه‌ امنیت گامی چشمگیربرای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر است

سفیر روسیه در تهران درباره رژیم حقوقی دریای خزر گفت: در اواخر نوامبر سال 2011 پارلمان دومای روسیه موافقتنامه همکاری در عرصه‌ امنیت در دریای خزر را که در اواخر سال 2010 به امضای سران پنج کشور ساحلی رسیده بود را به تصویب رساند. در این موافقتنامه رژیم حقوقی دریای خزر تعیین نشده است، اما این سند یک گام بسیار چشمگیری در مسیر دستیابی به توافق نهایی و تعیین رژیم حقوقی دریای خزر است که روسیه و ایران در چارچوب گروه ویژه در این زمینه به صورت فعال تلاش و همکاری می‌کنند.



نظر شما :