واکنش آمریکا به تهدید ایران

تهران رفتار غیرمنطقی دارد!

۰۹ دی ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۴ کد : ۱۸۹۶۶۲۳ سرخط اخبار
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به هشدار ایران در خصوص تنگه هرمز، ایران را به رفتار غیرمنطقی متهم کرد.

به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری دولتی انگلیس، "ویکتوریا نولاند"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با اشاره به تهدید ایران به بستن تنگه هرمز در صورت تحریم صادرات نفت این کشور گفت: "به تازگی شاهد رفتار غیرمنطقی زیادی از ایران بوده‌ایم."

نولاند تلاش کرد تا هشدارهای ایران را به عنوان شاهدی برای موفقیت تحریم‌های ضدایرانی آمریکا نشان دهد. وی مدعی شد: "می‌توان حدس زد که ایرانی‌ها به تدریج نیش تحریم‌های بین المللی را حس می کنند و گزندگی فشارهای بین‌المللی، به خصوص بر صنعت نفت آنها به گونه‌ای است که آنها را به سوی رفتارهای افسار گسیخته سوق داده است."

به نوشته بی‌بی‌سی، در پی تهدید محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران به مسدود کردن تنگه هرمز در صورت تحریم نفت این کشور، تنش لفظی میان تهران و واشنگتن افزایش یافته است.

سخنان آقای رحیمی که با مانور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همزمان بود با واکنش آمریکا مواجه شد و ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که نمی‌تواند بسته شدن تنگه هرمز را تحمل کند.

سردار حسین سلامی، جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز در واکنش به این موضع گیری آمریکا تاکید کرد که هرگاه منافع جمهوری اسلامی به هر شکلی تهدید شود، ایران تهدید را با تهدید جواب خواهد داد.

آمریکا و اتحادیه اروپا در پی اعمال تحریم‌های جدید بر صنعت نفت و گاز ایران هستند ولی اختلاف‌هایی بین بعضی از کشورهای اروپایی بر سر تحریم صادرات نفت خام این کشور به وجود آمده است.ژاپن و چین نیز با تحریم صادرات نفت ایران مخالف هستند. مخالفان تحریم نفت ایران نگران افزایش بهای این کالا و تاثیر منفی آن بر اقتصاد جهانی هستند.

در پایان معاملات روز پنجشنبه در بورس لندن، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۴۵ سنت افزایش به ۱۰۸ دلار و یک سنت رسید. در نیویورک هم بهای هر بشکه نفت خام سبک آمریکا با ۲۹ سنت افزایش به ۹۹ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید.



نظر شما :