آینده اقتصاد پاکستان در گرو واردات گاز از ایران

۰۷ دی ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۲ کد : ۱۸۹۶۵۹۳ سرخط اخبار

بنا بر اعلام رئیس سازمان نظارت بر اقتصاد پاکستان، آینده کشورش بدون واردات گاز از ایران تضمین نمی شود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی تایمز از اسلام‌آباد، مرتضی موقال، رئیس سازمان نظارت بر اقتصاد پاکستان (پی یی دبلیو) گفت: پاکستان نمی تواند آینده خود را بدون گاز ایران تضمین کند.

وی گفت: تهران سهم خود در احداث خط لوله گازی ایران و پاکستان را تکمیل کرده است و هم اکنون پاکستان می بایست احداث بخش باقیمانده این خط لوله را هر چه زودتر آغاز کند.

سازمان نظارت بر اقتصاد پاکستان روز گذشته (6 دی) اعلام کرد: تاخیر در اجرای پروژه واردات گاز از ایران در حال وارد کردن خسارت به اقتصاد پاکستان است.

موقال هشدار داد: تاخیر در اجرای این پروژه گازی افزایش هزینه‌ها و از بین رفتن رقابت صنعتی در بازار بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت.

به گفته این مقام پاکستانی، با واردات سالانه 740 میلیون فوت مکعب گاز از ایران، حدود 30 درصد از کسری گاز پاکستان تامین می‌شود.

وی با بیان این که ایران، دومین تامین کننده بزرگ نفت خام هند است، اظهار کرد: ایران می تواند منبع اصلی تامین گاز پاکستان باشد.

موقال همچنین خواستار پیوستن هند به این پروژه گازی شد و اعلام کرد: هند نمی‌تواند برای مدت طولانی از نزدیک‌ترین ذخایر گازی به خود چشم پوشی کند.

پاکستان حدود 700 کیلومتر از خط لوله ایران-پاکستان را در مرزهای خود خواهد ساخت و ایران نیز 300 کیلومتر از این خط لوله را از بندر ایرانشهر به مرزهای پاکستان در بندر چابهار مرتبط خواهد کرد.

با نافذشدن این قرارداد میان دو کشور، قرار است ایران از فروردین 1393 (2014 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب و سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به کشور پاکستان صادر کند.


نظر شما :