آمادگی اعراب برای پر کردن جای خالی نفت ایران

۰۷ دی ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۳ کد : ۱۸۹۶۵۸۵ سرخط اخبار

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام سعودی مدعی شد که کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس برای مقابله با هرگونه کاهش یا قطع منابع نفت ایران در بازار جهانی آمادگی دارند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که محمد رحیمی،‌معاون اول رئیس جمهور ایران اعلام کرده است که در صورت تهدید صنعت انرژی و نفت ایران، حتی قطره‌ای نفت از تنگه هرمز انتقال نمی‌یابد.

این در حالی است که حدود یک پنجم منابع نفت جهان از طریق این تنگه منتقل می‌شود و اعراب نیز مقدار قابل توجهی از تولیدات نفتی خود را از طریق عبور از تنگه هرمز به بازار‌های جهانی صادر می‌کنند.

با این وجود برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که وزیران نفت شورای همکاری خلیج فارس در نشست اخیر خود موضوع مسیر‌های جایگزین برای تغییر مسیر نفت در صورت عملی شدن تهدید تهران برای بستن تنگه هرمز را بررسی کرده‌اند. استفاده از خطوط لوله منطقه‌ای در عربستان، عراق و امارات که هم‌اکنون غیر فعال بوده یا با کل ظرفیت کار نمی‌کنند، یکی از گزینه‌های مورد نظر اعراب است.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، این مقام آگاه که بدون ذکر نام تنها به اینکه در وزارت نفت عربستان مشغول به کار است، اکتفا کرده، خاطرنشان کرد که اوپک و عربستان سعودی و دیگر کشور‌های تولید کننده نفت در خلیج فارس برای افزایش تولیدات در صورت قطع تولیدات نفت ایران، آمادگی دارند.

گفتنی است پیش‌تر ترکی ‌الفیصل سفیر سابق عربستان در آمریکا تهدید کرده بود که ریاض می‌تواند از سلاح نفت علیه جمهوری اسلامی استفاده کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در ماه‌های اخیر مذاکرات آمریکا و متحدان اروپایی‌اش با کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان شدت بیشتری یافته تا در صورت تحریم نفت ایران، منابع کافی نفت در بازار موجود باشد.

  

نظر شما :