واردات نفت ژاپن از ایران کاهش یافت

۰۷ دی ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۸۹۶۵۸۴ سرخط اخبار

واردات نفت ژاپن از ایران در ماه نوامبر با کاهش 38 درصدی به 228 هزار بشکه در روز رسیده است و فعالان بازار دلیل این سیر نزولی را مشکلات ناشی تاخیر تانکر‌های نفتی، عنوان می‌کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان بازار واردات نفت ژاپن از ایران گزارش داد که در ماه گذشته میلادی، دست‌کم یک تانکر دیر‌تر از موعد مقرر به بنادر ژاپن رسیده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی با تهدید تحریم‌های مضاعف از سوی آمریکا و متحدان اروپایی‌اش مواجه است. تحریم‌هایی که می‌تواند مانع پرداخت پول نفت از جانب پالایشگاه‌های آسیایی وارد کننده نفت ایران شود و پالایشگاه‌های اروپایی را نیز از خرید نفت ایران منع می‌کند.

از سوی دیگر توکیو و دیگر خریداران آسیایی نفت ایران مانند کره جنوبی و هند در تلاشند تا از طریق راه‌های دیپلماتیک از اعمال تحریم‌های مضاعف آمریکا علیه ایران که بر صادرات نفت نیز تاثیر می‌گذارد، جلوگیری کنند. به عقیده خریداران نفت ایران، تحریم نفت جمهوری اسلامی، علاوه بر افزایش بهای نفت، پیامد‌هایی را نیز برای اقتصاد این کشور‌ها به همراه دارد.

یک منبع آگاه فاش کرده است که دست کم یک تانکر ژاپنی در ماه گذشته با نفت خریداری شده از ایران پر شده است اما این تانکر تا پایان ماه به ژاپن نرسیده است. همچنین تاخیر‌های مشابهی نیز در ماه‌های ژوئن و جولای وجود داشته که میزان واردات نفت ژاپن از ایران را کاهش داده است.

این در حالی است که خریداران نفت ایران در ژاپن، سطح واردات از ایران را کاهش نداده بودند و اغلب قراردادهای واردات نفت از ایران در ماه‌های ژانویه و آوریل 2011 تمدید شده بود.  

نظر شما :