طالبانی برای حل بحران عراق طرح چهارگانه داد

۰۷ دی ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۷ کد : ۱۸۹۶۵۷۷ سرخط اخبار

بر اساس توافقی که روز گذشته پس از مذاکرات جلال طالبانی رئیس جمهور عراق ، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق و اسامه النجیفی رئیس پارلمان این کشور صورت گرفت، قرار است طالبانی به تماس های خود با طرف های مختلف عراقی ادامه دهد.توافق انجام شده دارای 4 بند بود: اول حل مشکل طارق الهاشمی معاون رییس جمهور عراق از راه های قضایی درست. هنوز مشخص نیست منظور از کلمه 'درست' چیست و بررسی پرونده او در بغداد انجام می شود یا کردستان یا مکان دیگری. البته شخص هاشمی با برگزاری جلسه بررسی پرونده در بغداد مخالف است و دولت عراق به خصوص نوری المالکی با انتخاب کردستان برای برگزاری جلسه بررسی پرونده هاشمی مخالف است. بند دوم، برگزاری کنفرانس ملی با حضور همه رهبران سیاسی عراق است. این موضوع هم هنوز مبهم است زیرا مکان و زمان آن مشخص نشده است. بند سوم بر ادامه تماس های طالبانی با طرف های مختلف برای تعیین زمان و مکان این کنفرانس تصریح دارد. گفته می شود طرف های کرد در صحنه سیاسی عراق مخالفتی با برگزاری کنفرانس ملی در بغداد ندارند.

به گزارش ایرینا به نقل از الجزیره، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق که پیشنهاد برگزاری چنین کنفرانس فوری را هفته گذشته برای اولین بار مطرح کرد روز گذشته به شبکه الجزیره گفت که مکان خاصی برای کنفرانس مد نظر نداشته و با برگزاری آن در بغداد هم مشکلی ندارد. به نظر می رسد طرف هایی مثل طارق الهاشمی برا انتخاب بغداد برای برگزاری کنفرانس مخالفت خواهند کرد. بند آخر توافق های روز گذشته، توقف حملات تبلیغاتی طرف های مختلف عراقی علیه یکدیگر است. جزئیات و مسائل اجرایی بندهای مختلف توافق از جمله برگزار شدن یا نشدن کنفرانس ملی و حضور یا عدم حضور طارق الهاشمی در برابر دادگاه همه در گروی تماس های طالبانی با طرف های مختلف است.

برخی منابع عراقی گفتند یک هیئت ایرانی بدون اعلام رسانه ای در عراق با رئیس جمهور و سایر مقام های عراق گفت و گو کرده است. گفته شده ترکیه هم تماس هایی با طرف های عراقی برقرار کرده است. آنکارا رسما از طرح بارزانی برای برگزاری کنفرانس ملی فوری در عراق حمایت کرد. تماس های سفیر و معاون رئیس جمهور آمریکا با برخی مقام های عراقی هم طی چند روز گذشته ادامه داشته است.

پس از آن که حکم بازداشت طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق به اتهام دخالت وی و چند تن از اطرافیانش در عملیات تروریستی در بغداد صادر شد و الهاشمی از بغداد به منطقه کردستان عراق رفت، سفرهای متعدد مقام ها و رهبران عراق بین بغداد و سلیمانیه در کردستان طی روزهای اخیر با سرعت و با هدف حل بحران کنونی ادامه دارد.

خبرنگار الجزیره در بغداد اعلام کرد: طالبانی روز گذشته در تماس تلفنی با نوری المالکی، وی را در جریان مذاکرات اسامه النجیفی رئیس پارلمان با مسئولان کردستان قرار داد. در حال حاضر طالبانی برای اجرایی شدن پیشنهاد مسعود بارزانی برای برگزاری کنفرانس ملی تلاش می کند اما به نظر می رسد طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور که محور اصلی بحران کنونی در عراق شده حاضر نباشد برای حضور در چنین کنفرانسی خطر بازداشت به دلیل حکم صادره علیه خود را بپذیرد. نوری المالکی نخست وزیر هم معتقد است هر کنفرانسی که جنبه ملی دارد باید در پایتخت کشور برگزار شود. اما درباره انحلال پارلمان و انتخابات زود هنگام باید گفت هیچ کس حتی پیشنهاد دهندگان آن واقعا حاضر به عملی شدن آن نیستند اما باز هم از آن به عنوان تنها راه حل سخن می گویند. برخی از آن نگران هستند که اگر کنفرانس ملی به هر شکل در بغداد یا کردستان عراق برگزار شود، باید به نتایج عملی و واقع بینانه منتهی شود اما اگر به نتیجه قطعی و قانع کننده برای افکار عمومی نرسد، عراق با آینده مبهمی مواجه خواهد شد. به همین دلیل برخی طرفها حتی با برگزاری چنین کنفرانسی با تامل و درنگ برخورد می کنند.

با ادامه غیبت وزرای فهرست العراقیه، مالکی و مسئولان دولتی می گویند وزیران العراقیه باید در جلسات کابینه حاضر شوند وگرنه پس از 10 روز وزیران مستعفی محسوب می شوند. 

نظر شما :