سفر مجدد بایدن به عراق

۰۶ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۳ کد : ۱۸۹۶۵۳۸ سرخط اخبار

یک مقام مسئول نزدیک به نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که معاون رئیس‌جمهور آمریکا امروز سه‌شنبه به منظور بررسی تنش‌های ایجاد شده میان ائتلاف دولت قانون و فهرست العراقیه وارد عراق خواهد شد.

به گزارش فارس،  "عادل البرواری" مشاور دولت عراق و یکی از مقامات نزدیک به "نوری المالکی" نخست‌وزیر این کشور در گفت‌وگو با روزنامه عراقی "المدی" گفت که "جو بایدن" معاون رئیس‌جمهور آمریکا امروز به منظور بررسی بحران ایجاد شده میان ائتلاف دولت قانون به ریاست مالکی و فهرست العراقیه به ریاست "ایاد علاوی" وارد عراق خواهد شد.

وی تاکید کرد: هدف بایدن در این سفر ناگهانی که از قبل اعلام نشده بود بررسی تنش‌های ایجاد شده در روند سیاسی عراق است.
برواری افزود: این سفر در چارچوب منافع مشترک دو کشور صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که وضعیت موجود همچنان ادامه یابد و راهکاری فوری برای آن اندیشیده نشود، راه برای دخالت عوامل داخلی و خارجی با هدف به سقوط کشاندن دولت و روند سیاسی عراق باز خواهد شد.

اختلاف میان مالکی و علاوی پس از آن تشدید شد که دستگاه قضایی عراق حکم بازداشت "طارق الهاشمی" معاون اول رئیس‌جمهور عراق و یکی از رهبران العراقیه را صادر کرد و با انتشار اعترافات محافظان هاشمی و رسوایی او در داشتن ارتباط با تروریست‌ها و انفجار اخیر پارلمان تنش به وجود آمده را تشدید کرد. العراقیه در راستای کارشکنی‌های خود در روند سیاسی عراق نمایندگان خود را از پارلمان بیرون آورد و اعضای این فهرست از کابینه نیز بیرون آمدند.

بایدن پیش از سفر امروزش با مالکی و "مسعود بارزانی" رئیس منطقه کردستان گفت‌وگویی تلفنی داشت و اعلام کرده بود که واشنگتن از گفت‌وگو میان سران سیاسی عراق استقبال می‌کند.
 
معاون رئیس‌جمهور آمریکا، چند هفته پیش نیز به منظور شرکت در مراسم پایان حضور نیروهای آمریکایی در عراق و خروج این‌ نیروها از عراق به این کشور سفر کرده بود.



نظر شما :