توافق سازمان ملل با دولت عراق برای جابه‌جایی منافقین

۰۵ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۸۹۶۴۹۴ سرخط اخبار

دفتر سازمان ملل در بغداد اعلام کرد که سازمان ملل و دولت عراق توافقنامه‌ای را برای تغییر مکان گروهک تروریستی منافقین از اردوگاه اشرف در شمال شرق عراق امضا کردند و در عین حال ارتش عراق از اصابت دو گلوله به اردوگاه اشرف خبر داد.

به گزارش ایسنا، ‌خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: دفتر سازمان ملل در عراق روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافقنامه روندی را برای انتقال ساکنین اردوگاه اشرف به مکانی موقت برقرار می‌کند. در این بیانیه به جدول زمانی این انتقال یا مکان جدید استقرار آنها اشاره‌ای نمی‌کند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که این افراد به اردوگاه آزادی که پیش‌تر پایگاه نیروی نظامی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد بود، منتقل می‌شوند.

در بیانیه سازمان ملل آمده است که در این مکان جدید کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌تواند وضعیت پناهندگی ساکنین اشرف را مشخص کند که اولین گام به سمت استقرار آنها در کشوری ثالث خواهد بود.

منافقین در دوران صدام که آنها را متحدی در برابر تهران در نظر می‌گرفت به این اردوگاه نقل مکان کردند و در طول جنگ تحمیلی هشت ساله با حمایت از عراق عیله ایران جنگیدند.

این گروه به بمب‌گذاری و ترور در ایران پرداختند.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق تصمیم گرفته بود تا پایان سال جاری میلادی این اردوگاه را نتعطیل کند .

هفته گذشته یک سخنگوی دولت عراق اعلام کرد که دولت با سازمان ملل بر روی راه حلی برای اردوگاه اشرف کار می‌کند و اجازه می‌دهد اردوگاه در ماه ژانویه در حالی که ساکنین آن جابجا می‌شوند باز بماند

تحت توافق حاصل شده با سازمان ملل، این سازمان روند انتقال را نظارت خواهد کرد و سپس تیمی از آژانس پناهندگان سازمان ملل به محل جدید اعزام خواهد شد تا تقاضای پناهندگی را بررسی کند.

سازمان ملل اعلام کرد که دولت عراق مسوول ایمنی این افراد در طول این زمان و در این مکان خواهد بود.

مارتین کوبلر، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق اعلام کرد: می خواهم روشن کنم که دولت مسوول ایمنی و امنیت این ساکنین در طول انتقال و در مکان جدیدی تا زمانی است که این کشور را ترک کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، کلینتون ضمن استقبال از توافق حاصل شده میان عراق و سازمان ملل آن را گامی مهم به سمت حل این مساله خواند.

وی گفت که مقامات سفارت آمریکا در حمایت از طرح سازمان ملل به طور مرتب از محل جدید دیدن خواهند کرد.

این توافق میان مارتین کوبلر و فلاح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق امضا شد.

بنا بر این گزارش مالکی گفته است که اکنون اردوگاه می‌تواند در ماه آوریل تعطیل شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، نیروی نظامی عراق روز یکشنبه اعلام کرد که اردوگاه اشرف هدف اصابت دو خمپاره قرار گرفت.

یک مقام ارتش عراق که خواست نامش فاش نشود، گفت که دو خمپاره به اشرف اصابت کرده است و ما نمی‌توانیم تعداد مصدومین را تشخیص دهیم زیرا اجازه ورود به اردوگاه را نداریم.

 


نظر شما :