تظاهرات علیه پوتین در روسیه

۰۴ دی ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۸۹۶۴۵۸ سرخط اخبار
به رغم تعهدات ولادیمیر پوتین برای اعمال اصلاحات در روسیه پس از انتخابات پرمناقشه چهارم دسامبر، موج اعتراض‌های فعالان سیاسی بار دیگر در مسکو و سایر شهرهای روسیه اوج گرفت.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، ده‌ها هزار تن از مردم روسیه که از سیاست‌های ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر این کشور به تنگ آمده‌اند، روز شنبه به تظاهراتی گسترده در مسکو و سایر شهرهای این کشور دست زدند.

آنها متعهد شدند تا زمانی که پوتین از سمت خود کناره‌گیری نکرده است، به تظاهرات خود ادامه خواهند داد و دولت را تحت فشار قرار می‌دهند.

تظاهرکنندگان ضمن اعتراض به تقلب در انتخابات دوما که چهارم دسامبر برگزار شد، شعار "روسیه بدون پوتین" سر دادند.

در انتخابات چهارم دسامبر حزب "روسیه متحد" به رهبری ولادیمیر پوتین با کسب حدود 50 درصد آرا توانست اکثریت را در پارلمان این کشور به دست آورد. با این حال بسیاری از مردم روسیه بر این باور هستند که در این انتخابات تقلب صورت گرفته است.

تظاهرات روز شنبه که بزرگ‌ترین تظاهرات از زمان فروپاشی شوروی سابق در دهه 90 در پایتخت روسیه به شمار می‌آید، با هدف انتقاد و مخالفت با سیاست‌های پوتین و دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه بود.

این در حالی است که رهبران دولت روسیه متعهد شدند، اصلاحات سیاسی در این کشور انجام دهند.

بسیاری از افرادی که در تظاهرات روز شنبه شرکت داشتند، اعلام کردند، از نظرات و دیدگاه‌های استبدادگرایانه پوتین به تنگ آمده‌اند.

پوتین از سال 2000 به مدت هشت‌ سال به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه مشغول کار بوده و اکنون اعلام کرده که قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است ماه مارس سال آینده برگزار شود، بار دیگر شرکت کند.

در تظاهرات روز شنبه گری کاسپارف، قهرمان سابق شطرنج و رهبر جناح مخالف گفت: در سال 2012 ما کرملین را از دزدان و غارتگران خالی خواهیم کرد.

"حزب دزدان و غارتگران" عنوانی است که از سوی جناح مخالف برای مورد خطاب قرار دادن حزب حاکم روسیه به کار گرفته می‌شود.

تظاهرات روز شنبه در خیابان "ساخاروف" مسکو برگزار شد و در آن ده‌ها هزار تن شرکت داشتند. در عین حال هزاران تن دیگر در شهرهای مختلف روسیه به برگزاری تظاهرات علیه دولت روسیه و سیاست‌های آن و نیز اعتراض به تقلب در انتخابات دوما پرداختند.

ولادیمیر لوکین، از فعالان حقوق بشر در مسکو اعلام کرد: این اقدام به ما نشان می‌دهد که کشور تغییر یافته است. مقامات بالاخره متوجه این مساله شده‌اند که تعداد بسیاری از مردم خواستار تغییر هستند.

روند اعتراض‌ها در روسیه از یک روز پس از برگزاری انتخابات دوما در این کشور آغاز شد و روز شنبه به اوج خود رسید. در تظاهرات روز شنبه پلیس که سعی داشت شرکت‌کنندگان در این تظاهرات‌ را متفرق کند، صدها تن از فعالان سیاسی را دستگیر کرد.

در تظاهرات 10 دسامبر شرکت‌کنندگان خواستار اعمال تغییرات اساسی در عرصه سیاسی روسیه شده بودند. گفته می‌شود، در این تظاهرات که به طور مسالمت‌آمیز برگزار شد، بیش از 60 هزار تن شرکت داشتند.

در همین حال، خبرگزاری نووستی گزارش داد: پلیس مسکو تعداد شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز شنبه را حدود 30 هزار تن برآورد کرد.

افسران پلیس تمام تلاش خود را برای حصول اطمینان از برقراری نظم عمومی و امنیت در این تظاهرات به عمل آوردند. این در حالی است که رهبران جناح مخالف تعداد شرکت‌کنندگان در تظاهرات را حدود 120 هزار تن اعلام کردند.

حدود 700 خبرنگار در تظاهرات روز گذشته حضور داشته و این اقدام مردمی در روسیه را پوشش دادند.

بوریس نمتسف، از دیگر فعالان سیاسی و منتقدین دولت پوتین گفت: پوتین باید از کرملین خارج شود. روسیه خواستار کناره‌گیری پوتین است.

الکسی کودرین، وزیر اقتصاد سابق روسیه نیز خطاب به شرکت‌کنندگان در این تظاهرات از آنها خواست برای اعمال تغییرات سیاسی در روسیه به گونه‌ای منسجم و سازمان‌یافته تلاش کنند و از انقلاب دوری جویند.

وی خواستار ایجاد کارگروهی برای بررسی پیشنهادها و مذاکرات با مقام‌های دولت روسیه شد.

وی خاطرنشان کرد: تظاهرات‌های روزهای آینده تنها باید در صورتی برگزار شود که دولت نسبت به تظاهرات روز شنبه واکنشی از خود نشان ندهد.

در همین حال ناتالیا تیماکوا، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد: پیشنهادهایی که پیش از این به مدودف ارائه شده، با هدف کاستن از محدودیت‌های حزب سیاسی است و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: به محض اینکه این پیشنهادها به صورت لایحه در دوما و شورای فدراسیون ارائه شود و به تصویب برسد، رئیس‌جمهور آنها را امضا خواهد کرد و احزاب براساس قوانین جدید عمل خواهند کرد.

نظر شما :