تلاش سازمان ملل و مناقین برای نجات منافقین

۰۴ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۹ کد : ۱۸۹۶۴۵۱ سرخط اخبار
منافقین که پیش از این قرار بود در ۳۱ دسامبر (پایان سال ۲۰۱۱) اردوگاه اشرف را ترک کنند،‌ ۶ ماه دیگر فرصت دارند تا کشوری دیگری را برای سکونت انتخاب کنند و در حالی که سازمان ملل، آمریکا و برخی کشورهای غربی تلاش می‌کنند منافقین در عراق را در مکان دیگری مستقر کنند هیچ کشوری حاضر به پذیرفتن منافقین نیست.

به گزارش الف به نقل از روزنامه گاردین، پیش از این سازمان ملل قصد داشته اردوگاه اشرف را به محلی در نزدیکی فرودگاه بغداد منتقل کند. سرکرده گروهک تروریستی منافقین(مریم رجوی) نیز در اظهارنظری سراسر مملو از درماندگی، عجز و ناتوانی در برابر تصمیم عراق برای اخراج منافقین گفته است که منافقین حاضرند با چند شرط این طرح سازمان ملل را بپذیرند.

آمریکایی‌ها این طرح سازمان ملل را تایید کرده‌اند اما با توجه به عزم عراق در اخراج منافقین در بلند مدت بعید است آنها در عراق بمانند و با توجه به اینکه هیچ کشوری حاضر به پذیرفتن اعضای این گروهک تروریستی نیست، عملا اعضایش اکنون شرایط پراسترس و مملو از سردرگمی را تجربه می کنند.

در همین حال سرکرده کروهگ منافقین اعلام کرده در صورتی این پیشنهاد را می پذیرد که شروط این گروهک پذیرفته شود. مقامات سازمان ملل، امریکا و اتحادیه اروپا تلاش کرده‌اند منافقین را به پذیرفتن این طرح متقاعد کنند چون عملا این گروهک بدون هیچ گزینه‌ای درمانده و عاجزتر از هر زمان دیگری سردرگم شده‌اند.

پیش از این کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اقدامات مارتین کوبلر نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در ماموریت این سازمان در عراق برای یافتن را‌ه‌حلی فوری در مورد تعطیلی اردوگاه اشرف و انتقال این اردوگاه به مکان دیگر قدردانی کرد.

دولت باراک اوباما از اقدامات سازمان ملل برای انتقال اردوگاه اشرف استقبال کرده است. مقامات دولت واشنگتن نیز رایزنی‌های پشت پرده‌ای را با دولت بغداد در راستای حمایت از منافقین انجام داده است سفر چندی پیش نوری مالکی به دعوت بارامک اوباما به آمریکا بخشی از همین تلاش ها بود.

دولت بغداد تاکید کرده است که تمامی منافقین باید این اردوگاه را ترک کنند. دولت نوری‌المالکی نخست وزیر عراق بارها اعلام کرده است در تعطیلی اردوگاه اشرف مصمم است.  

نظر شما :