سفارش قطر برای انتصاب وزیر خارجه جدید تونس

۰۴ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۸ کد : ۱۸۹۶۴۵۰ سرخط اخبار

پایگاه خبری میدل ایست آنلاین در این باره نوشت: این دیپلمات تونسی که خواست نامش فاش نشود گفت اطلاعاتی داریم که نشان می دهد 'رفیق عبدالسلام 'وزیر خارجه جدید تونس به درخواست قطر و با هماهنگی راشد الغنوشی به این مقام منصوب شده است.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه جدید تونس 47 سال سن دارد و پیشتر به عنوان کارمند در شبکه تلویزیونی 'الجزیره' قطر کار می کرد.

برپایه این گزارش، انتخاب عبدالسلام - همسر دختر بزرگ الغنوشی - خشم محافل سیاسی به خصوص رهبران جنبش النهضه را برانگیخته است.

این درحالی است که عبدالسلام در یک گفت و گوی مطبوعاتی هر گونه نقش قطر در انتخابش برای پست وزارت خارجه را تکذیب کرد و گفت انتخاب وی بر اساس صلاحیت های علمی و سابقه فعالیت در جنبش النهضه صورت گرفته است.

'سمیر بالطیب' عضو مجلس موسسان و نماینده دموکراتهای مدرن از 'حمادی الجبالی ' نخست وزیر تونس خواست در باره صحت این اخبار به خصوص در باره دخالت کشوری خارجی در انتخاب یک شخصیت ملی در دولت جدید توضیح دهد.

وی این دخالت را توهین به استقلال در تصمیم گیری های ملی دانست.

'سهام بن یدر' یکی از فعالان سیاسی تونس انتخاب عبدالسلام را یادآور سیاستهای بن علی دانست و گفت که بن علی نیز صخر الماطری داماد خود را در فعالیت های سیاستی تونس تحمیل کرده بود واکنون چه فرقی بین راشد الغنوشی و بن علی و بین عبدالسلام و الماطری است و بعید نیست که عبدالسلام برای ریاست جمهوری هم نامزد شود.

میدل ایست آن لاین افزود: تحلیلگران سیاسی می گویند که قطر تلاش زیادی برای موفقیت جنبش اسلامی النهضه در تونس و به دست گرفتن حاکمیت انجام داده و در براندازی نظام بن علی از طریق گزارش ها و اخبار شبکه خبری الجزیره نقش زیادی داشته است. 

نظر شما :