العراقیه برای بازگشت به پارلمان شرط گذاشت

۰۴ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۸۹۶۴۴۸ سرخط اخبار

در حالی که یکی از نمایندگان پارلمانی عراق از حضور طارق الهاشمی در ترکیه خبر می‌دهد، دفتر جلال طالبانی اعلام کرد که وی همچنان مهمان رئیس جمهوری عراق است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری براثای عراق، فتاح الشیخ، رئیس ائتلاف نخبه‌های ملی مستقل و یکی از نمایندگان پارلمانی فهرست العراقیه عنوان داشت: دلائل و شواهد نشان می‌دهد که طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهوری عراق، کشور را به مقصد ترکیه ترک کرده است.

اخیرا حکم جلب الهاشمی به اتهام دست داشتن در عملیات تروریستی مقابل ساختمان پارلمان عراق صادر شده است.

وی در ادامه افزود: الهاشمی بدون آنکه بداند و به صورت ناخواسته در مصاحبه‌اش با شبکه بی‌.بی.‌سی عربی دوبار اعلام کرد که در خارج از عراق به سر می‌برد.

فتاح همچنین تاکید کرد: پرده قرمز پشت سر الهاشمی نیز نشان از پرچم ترکیه داشت و بیانگر آن است که الهاشمی در حال حاضر در ترکیه است.

وی در ادامه افزود: همچنین اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد، خانواده الهاشمی و چند تن از رهبران العراقیه در حال حاضر در ترکیه به سر می‌برند و این مساله ظن و گمان ما را برای حضور الهاشمی در ترکیه تشدید می‌کند.

فتاح همچنین عنوان داشت: الهاشمی در سخنان خود اعلام کرد "زمانی که که به عراق باز گردم" این مساله دو معنا دارد؛ این که الهاشمی در خارج از عراق است و یا در منطقه کردستان عراق و این مساله بسیار مهم است.

وی در ادامه افزود: اگر ثابت شود که واقعا الهاشمی به خارج از عراق سفر کرده این بدان معناست که وی نمی‌خواهد در دادگاه حاضر شود و مسئولیت این مساله متوجه جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق به عنوان کسی است که حافظ قانون اساسی و سیستم قضایی است.

فتاح همچنین عنوان داشت: این اقدام نقض قوانین و بی‌توجهی به احساسات عراقی‌ها به شمار می‌آید.

این در حالی است که دفتر جلال طالبانی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، طارق الهاشمی مهمان جلال طالبانی است و تحت هر شرایطی در دادگاهی درون کشور که نسبت به تحقق عدالت در آن مطمئن باشد، حضور می‌یابد.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: جلال طالبانی در حال حاضر در تماس با طرف‌های مختلف برای تحقق این مساله تلاش می‌کند و سعی دارد قانون اساسی را محقق کند.

در این بیانیه آمده است: رئیس جمهوری در خصوص اتهامات طارق الهاشمی بر ضرورت تصمیم‌گیری سیستم قضایی در این زمینه تاکید دارد و مطمئن است که سیستم قضایی توانایی حل و فصل این مساله بدون هیچ‌گونه اعمال فشار را دارد.

از سوی دیگر، عدنان السراج، عضو ائتلاف دولت قانون عراق عنوان داشت: نشست برگزار شده میان ابراهیم الجعفری، رئیس ائتلاف اتحاد ملی و مسئولان فهرست العراقیه برای حل و فصل بحران کنونی عراق بی‌نتیجه ماند.

وی در ادامه افزود: فهرست العراقیه شروطی را از جمله عقب‌نشینی نوری المالکی، نخست وزیر عراق از درخواستش مبنی بر پس گرفتن رای اعتماد از صالح المطلق معاونش و لغو حکم جلب طارق الهاشمی ارائه داده تا تصمیمش را مبنی بر لغو عضویت فهرست العراقیه در پارلمان تغییر دهد.

السراج همچنین تاکید کرد: ارائه این شروط باعث شد تا ابراهیم الجعفری از نشست خارج شود.

این در حالی است که احسان العوادی، یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون عنوان داشت: هفت تن از محافظان الهاشمی به اتهام دست داشتن در انفجارهای روز پنج شنبه بغداد دستگیر شدند.

وی در ادامه افزود: به دنبال این انفجارها دست کم ده‌ها تن کشته و زخمی شدند و محافظان الهاشمی به اتهام دست داشتن در این انفجارها دستگیر شدند.


 

نظر شما :