موافقت مشروط مالکی با فدرالیسم

۰۴ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۸۹۶۴۴۵ سرخط اخبار

نخست وزیر عراق با تاکید بر حق قانونی عراقی‌ها برای ایجاد مناطق خودمختار اعلام کرد که هنوز شرایط برای تحقق این حق قانونی فراهم نشده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری براثای عراق، نوری المالکی، نخست وزیر عراق در دیدار با عشایر استان صلاح‌الدین عنوان داشت: من با ایجاد مناطق خودمختار مخالفتی ندارم به شرط آنکه این مساله باعث تحقق ثبات امنیتی و سیاسی شود.

وی در ادامه افزود: ایجاد این مناطق یک حق قانونی است و کسی نمی‌تواند به آن معترض شود. نباید این مساله در شرایط کنونی که ما در آغاز مسیر ثبات امنیتی و سیاسی هستیم، مطرح شود.

المالکی همچنین تاکید کرد: به شما عشایرمی‌گویم که حقوقمان در این زمینه محفوظ است اما شرایط در حال حاضر مساعد نیست، در صورتی که اصول اساسی تشکیل مناطق خودمختار وجود داشته باشد، این مساله خطری برای وحدت عراق به شمار نمی‌آید و این مناطق محل امنی برای بعثی‌ها نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: عراق امروزه در مرحله جدیدی به سر می‌برد و باید الگویی برای تمام جهان و نه فقط کشورهای منطقه باشد.

المالکی همچنین تاکید کرد: کسانی که می‌خواهند عراق وسیله‌ای برای تحقق خواسته‌های دیگران باشد، کشور را در معرض اجرای برنامه‌های بیگانگان قرار می‌دهند. ما نمی‌خواهیم دیگران در امور داخلی عراق مداخله کنند.

نخست وزیر عراق همچنین از دست داشتن چهار افسر امنیتی عراق در انفجارهای اخیر بغداد پرده برداشت.

وی در ادامه افزود: ما نمی‌توانیم خواسته‌های تمام استان‌ها را محقق سازیم و این مساله باید با همکاری دیگر قوه‌های اجرایی انجام شود. سیستم قضایی کشور مستقل عمل می‌کند و ما نمی‌توانیم در عملکرد آن دخالت کنیم. سیستم قضایی اختیار دستگیری رئیس جمهوری یا نخست وزیر را نیز دارد.

المالکی همچنین تاکید کرد: من تعهد می‌دهم که با ساکنان استان صلاح‌الدین عراق در صورت تحقق ثبات سیاسی و امنیتی برای ایجاد منطقه خودمختار همکاری کنم. 

نظر شما :