مسکو قطعنامه ضد سوری را اصلاح کرد

۰۳ دی ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۵ کد : ۱۸۹۶۴۱۸ سرخط اخبار
روسیه با اصلاح پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه سوریه، واژه "محکومیت" که علیه دمشق به کار گرفته شده بود را حذف کرده است.

به گزارش پرس تی وی روسیه با اصلاح کردن پیش‌نویس قبلی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، عبارتی را که در آن از شورای امنیت می‌خواهد تا "قویا توسل بیش از اندازه مقامات سوری به زور" را محکوم کند، حذف کرده است.

ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل روز جمعه با ارائه پیش نویس اصلاح شده به شورای امنیت سازمان ملل گفت که کشورش از برنامه‌های غرب برای سوریه نگران است.

نماینده روسیه در سازمان ملل در همین خصوص تصریح کرد که مسکو برای موافقت با درخواست‌های امریکا و اروپا و تهدید کردن دمشق به اعمال تحریم‌ها به دلیل اعتراضات در سوریه آن هم درشرایطی که تمامی ریشه‌های مربوط به خشونت از سوی گروه‌های مخالف نادیده گرفته می‎شود، ازجانب خود با محدودیت‌هایی روبروست.

ویتالی چورکین در گفت و گو با خبرنگاران گفت: "اگر لازم است که ما تمامی ریشه‌های خشونت از سوی گروهای افراطی مخالف را نادیده انگاریم، این امر اتفاق نخواهد افتاد."

سوریه از اواسط ماه مارس صحنه برگزاری اجتماع و تظاهرات در حمایت و در مخالفت با بشار اسد بوده است. دمشق می‎گوید بیش از دو هزار نفر از نیروهای ارتش و امنیتی در خشونت ها در سوریه کشته شده‌اند .

سوریه گروه‌های مسلح را که خارجیان از آن‌ها حمایت می‎کنند، به دخالت در این ناآرامی‌ها متهم می‌کند. این درحالی است که گروه‌های مخالف دولت مدعی هستند که دمشق باید مسئولیت این ناآرامی‌ها را برعهده بگیرد.

ویتالی چورکین همچنین بخش دیگری از پیش نویس قطعنامه تنظیم شده علیه سوریه را که تحریم تسلیحاتی دمشق را درخواست کرده، رد کرده است.

این دیپلمات ارشد روس همچنین این‎گونه تحریم‌های مورد حمایت غرب را که محدودیت تسلیحاتی علیه دمشق را در شرایطی خواستار است که مخالفان از نظر تسلیحاتی تامین می‎شوند، ناعادلانه توصیف کرد.

درهمین حال پیتر ویتینگ نماینده آلمان در سازمان ملل پیشنهادات روسیه را ناکافی دانست و افزود این پیش نویس اصلاح شده با درخواست‌های غرب مطابقت ندارد.

نمایندگان امریکا و فرانسه نیز روسیه را متهم کرده‎اند که این کشور شورای امنیت را در مسیر اقدام علیه سوریه، منحرف کرده است.

ارائه این پیش نویس در همان روزی مطرح شد که دست‌کم ۵۵ نفر و عمدتا غیر نظامیان در دو انفجاری که در دمشق روی داد، کشته و بیش از یک‌صد نفر دیگر زخمی شدند.

این انفجارها همچنین خسارات‌های جدی را به ساختمان‌ها و خودروهای اطراف وارد کرد.

ویتالی چورکین همچنین تصریح کرد که دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هدف" تغییر رژیم" قرار گرفته است.

نظر شما :