آغاز تحصن در مساجد عربستان

۰۳ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۸۹۶۳۹۹ سرخط اخبار

پلیس سعودی در حالی که فعالان تحصن سراسری در مساجد را آغاز کرده‌اند، چندین مسجد در این کشور از جمله در ریاض، پایتخت سعودی را محاصره کرده‌اند.

به گزارش پرس تی وی، فعالان می‌گویند که این تحصن به منظور مطالبه آزادی فوری هزاران زندانی سیاسی بدون محاکمه یا اتهام قانونی در بند رژیم سعودی برگزار شده است.

تصاویر پخش شده توسط این فعالان نشان دهنده حضور سنگین پلیس سعودی در پایتخت و شهر جده است.

در پی بازداشت یک روحانی برجسته در ماه‌های گذشته، فعالان عربستانی این تحصن را "جمعه الاحمد" نامیده‌اند.

آن‌ها می‌گویند که این تحصن تا زمانی که وزارت کشور عربستان سعودی خواسته‌شان را محقق و بستگان و عزیزان‌شان را آزاد نکند ادامه خواهد یافت.

فعالان سعودی می‌گویند که بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی که اغلب زندانیان عقیدتی هستند در زندان‌های سراسر این کشور به سر می‌برند.

به گفته این فعالان، بیشتر متفکران سیاسی در بند بدون محاکمه یا اتهام قانونی توسط دولت سعودی بازداشت شده‌اند و صرفا به خاطر مظنون بودن دستگیر شده‌اند.

عفو بین‌الملل نسبت به قانون جدید ضدتروریسم در عربستان ابراز نگرانی کرده است. طبق این قانون اعتراض به خاندان سعودی "جرم تروریستی" تلقی می‌شود.

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر در ماه اکتبر از مقامات سعودی خواستار توقف "بازداشت‌های خودسرانه تظاهرکنندگان صلح‌طلب، بستگان افراد تحت تعقیب و فعالان حقوق بشر" در استان شرقی شد.

این بازداشت‌ها در عربستان سعودی با وجود این حقیقت صورت می‌گیرد که پادشاهی سعودی عضوی از "منشور عربی حقوق بشر" است. ماده ۱۴ این منشور بازداشت‌های خودسرانه را منع کرده است.

وزارت کشور عربستان سعودی، پنج مارس ۲۰۱۱ هر گونه اجتماع عمومی را "غیرقانونی" اعلام کرد و به نیروهای رژیم دستور داد علیه ناقضان این دستور، اقدامات لازم صورت دهند.

این درحالی است که رژیم حاکم به رغم سرکوب گسترده اعتراض‌های مردمی، نتوانسته است با روند رو به رشد اعتراضات مقابله کند.


نظر شما :