اردوغان: فرانسه را تحریم می کنیم

۰۱ دی ۱۳۹۰ | ۲۱:۴۵ کد : ۱۸۹۶۳۷۶ سرخط اخبار
همزمان با اقدام مجلس ملی فرانسه برای تصویب لایحه دولت این کشور به منظور مجازات انکارکنندگان نسل کشی ارامنه به دست نیروهای ترکیه، آنکارا از تحریم پاریس در صورت تصویب این لایحه خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه 'رجب طیب اردوغان'، نخست وزیر ترکیه، شامگاه چهارشنبه گفت: فردا اقدامات اولیه خود را در برابر این اقدام اعلام می‌کنم. همچنین در آینده تحریم‌‌های دیگری را اعمال خواهیم کرد که در گام دوم و سوم در برابر پاریس انجام می‌شود.

اردوغان اقدام 'نیکولا سارکوزی' رییس جمهوری فرانسه، برای ارائه لایحه ای به مجلس ملی این کشور و تعیین قرار مجرمیت برای انکارکنندگان نسل کشی سال 1915 را در راستای کسب موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری آتی آن کشور دانست که به شدت بر روابط آنکارا ـ پاریس لطمه وارد خواهد آورد.

حضور نزدیک به چهارصد هزار نفر از ارامنه در فرانسه به عنوان عنصری مهم در پایگاه حامیان سارکوزی تلقی می‌شود؛ در حالیکه او خود را برای ورود به میدان سخت انتخابات ریاست جمهوری ماه آوریل سال 2012 (فروردین/اردیبهشت 1391) آماده می‌کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، قرار است مجلس ملی فرانسه روز پنجشنبه لایحه ای را به پیشنهاد دولت تصویب کند که به موجب آن انکارکنندگان نسل کشی سال 1915 ارامنه توسط نیروهای ترکیه، با یک سال زندان و 45 هزار یورو جریمه نقدی مواجه خواهند شد.

فرانسه در سال 2001 درگیری‌‌های سال 1915 را نسل کشی نامید، در حالی که ترکیه با لفظ 'نسل کشی' در این مورد مخالف بوده و اعلام کرده است بین 300 تا 500 هزار ارمنی و به همین اندازه اتباع ترک، بر اثر درگیری یا قحطی هنگامی کشته شده اند که ارمنی‌‌ها با نیروهای مهاجم روسیه همراهی کرده اند.

لایحه از پیش طراحی شده دولت فرانسه همه احزاب ترکیه از جمله حزب حاکم و مخالفان آن را در صدور بیانیه ای علیه این اقدام متحد کرده است. آنها در بیانیه مشترکی این لایحه را 'اشتباهی تاریخی، غیرقابل قبول و بزرگ' خوانده اند.

افزون بر این، حدود یکصد نفر از مردم ترکیه نیز روز چهارشنبه مقابل سفارت فرانسه در آنکارا تظاهرات کرده و شعارهایی علیه این اقدام سر دادند.
 

نظر شما :