پاسخ مثبت آژانس اتمی به دعوت ایران

۰۱ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۴ کد : ۱۸۹۶۳۷۲ سرخط اخبار
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس اتمی با تایید خبر دعوت تهران از مقامات آژانس برای سفر به کشورمان خبر داد که پاسخ آژانس به این دعوت مثبت بوده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اما هنوز به طور رسمی اظهارنظری درباره این موضوع نکرده است.

در این میان، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به دعوت ایران از مقامات آژانس اعلام کرد که «از بازگشت بازرسان استقبال می‌کند؛ اما این سفر باید کامل باشد و بازرسان باید بتوانند از همه مراکزی که می‌خواهند، بازدید کرده و با همه کسانی که می‌خواهند، گفت‌وگو کنند و از همه عناصری که می‌خواهند اطلاع یابند.»

به گزارش ایسنا، سلطانیه روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت: ایران در تاریخ 9 دسامبر (18 آذرماه) نامه‌ای را برای یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس ارسال کرد که در آن بار دیگر دعوت از مقامات عالی‌رتبه آژانس از جمله هرمان ناکارتس برای سفر به ایران که در ماه اکتبر صورت گرفته بود، تجدید شد. سلطانیه گفت: من همچنین با مقامات آژانس مذاکراتی داشته‌ام و در حال برنامه‌ریزی برای این بازدید هستیم.

رویترز افزود: آمانو به وضوح اعلام کرده است که در هرگونه بازدید جدید آژانس از تهران باید به نگرانی‌های روبه رشد از اهداف نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران پرداخته شود. ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای‌ خود تاکید دارد.

سلطانیه در پاسخ به این سوال که آیا ایران قصد دارد درباره چنین مسائلی مذاکره کند، گفت: ما قصد داریم درباره هرگونه پرسشی مذاکره کنیم و در جهت رفع ابهامات و حل مساله حرکت کنیم.

وی گفت که آژانس به این دعوت پاسخی مثبت داده است. رویترز افزود: اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز اظهارنظری در این باره نکرده است. یک دیپلمات غربی پیش‌تر گفته بود که پیشنهاد ایران برای انجام مذاکرات شامل هیچ وعده‌ای مبنی بر اینکه در این مذاکرات به مسائل مطرح شده در گزارش هشتم نوامبر اژانس درباره ایران پرداخته خواهد شد، نداده است.

سلطانیه همچنین گفت: ایران با دعوت مجدد از آژانس «حسن نیت» خود را نشان می‌دهد و هدف از آن کارکردن برای رفع هرگونه ابهامات با هدف حل مسائل و خاتمه دادن و متوقف کردن این روند بی‌پایان است.

آژانس: درباره دریافت نامه سلطانیه اظهارنظر نمی‌کنیم

گیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اما در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره دریافت نامه دعوت ایران برای سفر تیمی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران اظهار کرد: «آژانس درباره دریافت نامه سلطانیه و اینکه آیا پاسخی به آن می‌دهیم یا خیر، اظهار نظری نمی‌کند.»

وی افزود: «این موضوع‌ در نشست بعدی شورای حکام که در ماه مارس (اسفندماه 1390) برگزار می‌شود، گزارش داده خواهد شد.»

سخنگوی آژانس همچنین گفت: «نامه‌نگاری‌ میان آژانس و دولت‌های عضو موضوعی محرمانه است و ما معمولا در این‌گونه موارد نه تنها درباره ایران، بلکه درباره هیچ کشور دیگری اظهارنظر (رسانه‌ای) نمی‌کنیم.»

نظر شما :