جزییات نشست مخفی رم برای تحریم ایران

۰۱ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۳ کد : ۱۸۹۶۳۷۱ سرخط اخبار
روزنامه کیهان نشت:

منابع خبری از برگزاری نشستی مخفی در پایتخت ایتالیا خبر می دهند که هدف از آن تلاش برای تحریم نفت و بانک مرکزی ایران در قالب یک ائتلاف از کشورهای هم فکر بوده است.

این نخستین بار است که آمریکایی ها تلاش ها برای تحریم ایران را در قالب یک نشست مخفی که رسانه ها به آن راه نیافته و دولت میزبان هم اطلاعاتی در حد صفر از آن منتشر کرده پی گیری می کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره نتیجه این نشست تاکید کرده که شرکت کنندگان در نشست رم بر لزوم همکاری گسترده برای تقویت فشارها بر ایران به منظور آغاز روند جدی گفت وگوها اصرار داشته اند.

با این حال به نظر نمی رسد که این گزارش چندان دقیق باشد چرا که تاکید بر گفت وگو همواره مقدمه ای برای تشدید فشارها بر ایران بوده و در ضمن این همواره غربی ها بوده اند که میز مذاکره را ترک کرده و بر نگشته اند.

آسوشیتدپرس به نقل از مقامات وزارت امور خارجه ایتالیا گزارش داد که در نشست آمریکا و دیگر کشورها که در رم برای مذاکره درباره تحریم ایران به دلیل دنبال کردن برنامه هسته ای برگزار شد تصمیم گرفته شد فشارها بر تهران به منظور از سرگیری مذاکرات افزایش یابد.

در این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد مقاماتی از کشورهایی حضور داشتند که وزارت امور خارجه ایتالیا آنها را «کشورهای هم فکر» توصیف کرد.

دیپلمات ها گفتند که این گروه شامل آمریکا و کشورهای اروپایی، کانادا، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و احتمالا یک کشور از حاشیه خلیچ ( فارس) بود.

اسامی و رتبه شرکت کنندگان در کنفرانس مشخص نشده است.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات های اروپایی، آمریکایی و عرب نوشت که صادرات نفت ایران و بهای جهانی انرژی از مسایل مهمی بود که روی میز مذاکرات رم قرار داشت.

مقامات وزارت امور خارجه ایتالیا که خواستند نام شان فاش نشود، گفتند که شرکت کنندگان درنشست رم بر لزوم پاسخگویی ایران به آن چه نگرانی ها درباره برنامه هسته یی می نامیدند، تاکید کردند و اراده خود را برای شراکت گسترده به منظور تقویت فشار بر تهران با هدف از سرگیری روند مذاکرات جدی اعلام کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک ایتالیایی نوشت که نشست پشت درهای بسته در رم تحت حمایت وزارت امور خارجه ایتالیا برگزار شد و شرکت کنندگان آن را یک نشست فنی در نظر گرفتند.

شرکت کنندگان در این نشست از کشورهایی بودند که تحریم های یک جانبه علیه ایران اعمال کرده اند که فراتر از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل است.

رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک اروپایی افزود: شرکت کنندگان بر لزوم پایبندی ایران به قطعنامه های سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند و از ایران خواستند به درخواست های جامعه بین المللی درخصوص شفافیت به موقع و فوری درباره برنامه هسته ای اش عمل کند.

رویترز ادامه داد: این گروه کوچک غیر رسمی به مدت دو سال است که نشست هایی را برگزار می کند و هدفش به اشتراک گذاشتن اطلاعات و مذاکره درباره گام های بعدی در روند تحریم ها است.

منابع دیپلماتیک در تهران این بخش از گزارش آسوشیتدپرس و رویترز را تایید نمی کنند. این منابع می گویند آمریکا همچنان از یافتن راهی برای غلبه بر مشکلات راهبردی تحریم نفت ایران ناتوان است و فعلا به راهبردی روی آورده که در آن لفاظی مهم تر از اقدام محسوب می شود.

منابع غربی پیش از این تاکید کرده بودند که تحریم نفت ایران مشکلات عبور ناپذیری دارد.

کاترین هریج، خبرنگار فاکس نیوز روز جمعه 11 آذر 1390 (2 دسامبر 2011) در این باره گزارش داده بود: «مقامات دولت باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا تاکید دارند با تحریم بانک مرکزی ایران، میزان عرضه نفت در بازارهای جهانی کاهش خواهد یافت و درنتیجه این امر سبب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد شد که حکومت ایران از این وضعیت سود خواهد برد».

باربارا استار خبرنگار سی ان ان در پنتاگون هم همان روز با ارائه گزارشی در این باره تحلیل کاملا مشابه ارائه داد.

استار گفت: «براساس اعلام اوپک، ایران روزانه حدود 5/2 میلیون بشکه نفت صادر می کند که سالانه بیش از 70 میلیارد دلار برای ایران درامدزایی دارد. کشورهایی که نفت ایران را خریداری می کنند، پول این معاملات را از طریق بانک مرکزی ایران پرداخت می کنند. با تحریم بانک مرکزی ایران از جانب آمریکا، میزان نفت عرضه شده به بازار جهانی کاهش خواهد یافت و احتمالا ایران به خریداران نفت در کشورهای اروپایی روی خواهد اورد. این دو عامل می تواند نتیجه بد برای اقتصاد آمریکا به همراه داشته باشد».

سی ان ان ادامه داد: «کاهش عرضه نفت سبب وارد شدن ضربه به اقتصاد آمریکا می شود و قیمت بنزین را افزایش می دهد».

باربارا استار همچنین به نقل از وندی شرمن، معاون وزیر امورخارجه آمریکا می گوید: «تحریم بانک مرکزی ایران سبب افزایش قیمت نفت خواهد شد و درنتیجه پول بیشتری نصیب ایران خواهد شد تا منابع مالی لازم برای فعالیتهای هسته ای اش را تامین کند».

بنابراین گزارش، مارک دابوویتز، کارشناس »بنیاد دفاع از دموکراسی« (FDD) که دیدگاه هایی بسیار منفی علیه ایران دارد، دراین خصوص گفته است: «ما نمی خواهیم وضعیتی بوجود بیاوریم که براساس آن قیمت نفت در بازارهای جهانی به صورت سرسام اور افزایش پیدا کند و در نتیجه ان مقامات ایران سود بادآورده کلانی را به دست بیاورند».

اما هرد، خبرنگار شبکه خبری اسکای نیوز هم در گزارشی به تشریح دلایل مخالفت دولت اوباما با تحریم خرید نفت و بانک مرکزی ایران پرداخت.

هرد در این گزارش که روز جمعه دوم دسامبر پخش شده گفته است: «دو نکته درباره این تحریم های جدید وجود دارد که برای دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نگران کننده است و به همین علت اوباما مخالف این تحریم های جدید است. نکته نخست آنکه این تحریم ها احتمالا سبب ناراحتی متحدان بالقوه آمریکا در تلاشها به منظور منزوی کردن ایران خواهد شد. نکته دیگر آنکه این تحریم ها در بازار جهانی تبادلات مالی اخلال وارد خواهد کرد آن هم در شرایطی که همه جهانیان تشنه ثبات در شبکه مالی جهانی هستند».

خبرنگار اسکای نیوز در ادامه تاکید کرده است: «به نظر مقامات دولت اوباما این اقدام بسیار نابخردانه است، آن هم نه بخاطر تاثیری که این تحریم بر ایران می گذارد چراکه آمریکا خواهان اعمال تحریم های شدیدتر برضد ایران است بلکه علت مخالفت واشنگتن با این امر، تاثیر این تحریم ها بر شبکه مالی جهانی در شرایط حساس کنونی است. افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به معنای آن خواهد بود که ایران پول بیشتری را از فروش نفت خودش به دست بیاورد و این همان نتیجه معکوسی است که آمریکا خواهان آن نیست».

همچنین دیروز منابع دیپلماتیک گفتند روسیه، چین و بقیه کشورهای در حال توسعه از اینکه آمریکا به وضوح در حال دور زدن آنهاست عصبانی شده اند و بنابراین هر تحریمی که در غرب اعمال شود، توسط شرق خنثی یا بسیار کم اثر تر از آنی خواهد شد که بتواند روی اراده ایران اثر بگذارد.

نظر شما :