ترکیه فرانسه را تهدید کرد

۲۶ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۴ کد : ۱۸۹۰۹ سرخط اخبار
دولت ترکیه تهدید کرد در صورت تصویب لایحه مجازات منکرین قتل عام نژادی ارامنه در سال 1915 توسط دولت عثمانی در پارلمان فرانسه، سفیر خود را از پاریس فرامی خواند.

به گزارش فارس، دولت ترکیه تهدید کرد در صورت تصویب لایحه مجازات منکرین قتل عام نژادی ارامنه در سال 1915 توسط دولت عثمانی در پارلمان فرانسه، سفیر خود را از پاریس فرامی خواند.

"انگین سولاک اوغلو" رایزن سفارت ترکیه در فرانسه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه اظهار داشت: در صورت تصویب این لایحه در پارلمان فرانسه روابط دو کشور به طرز غیرقابل ترمیمی آسیب خواهد دید. وی افزود در این صورت سفیر ترکیه در فرانسه برای مدت نامعلومی به آنکارا فراخوانده می شود.

دولت آنکارا پیش از این نیز در هشدار به پارلمان فرانسه گفته بود که پارلمان ها حق اظهار نظر در مسائل تاریخی را ندارند و پارلمان فرانسه باید گزارش تهیه شده از سوی کمیته تحقیق این پارلمان در سال 2008، که در آن قید شده وظیفه پارلمان ها ارزیابی مسائل تاریخی و به خصوص تدوین قوانینی که در آن مجازات هایی برای این قبیل موارد پیش بینی شده نمی باشد، را مد نظر قرار دهد.

تنش در روابط ترکیه و فرانسه پس از آن آغاز شد که پارلمان فرانسه هفته گذشته پیش نویس قانون مجازات منکرین قتل عام نژادی ارامنه در سال 1915 توسط دولت عثمانی را پذیرفت. قرار است این لایحه روز 22 دسامبر در پارلمان فرانسه به رای گذاشته شود. در صورت تصویب لایحه مذکور منکرین قتل عام نژادی ارامنه به پرداخت 45 هزار یورو محکوم می شوند. پیش از این نیز پارلمان فرانسه در سال 2001 لایحه ای که در آن قتل عام نژادی ارامنه در سال 1915 به رسمیت شناخته می شد را تصویب کرده بود.

وزارت امور خارجه فرانسه در پاسخ به واکنش ترکیه نسبت به لایحه اخیر اظهار داشت که ترکیه شریک و متحد مهمی برای فرانسه است. 

نظر شما :