افشای پیام جدید امریکا به ایران

فقط تا بهار وقت دارید و الا از پس اسرائیل بر نمی‌آییم

۲۸ آبان ۱۳۹۰ | ۲۲:۰۰ کد : ۱۸۰۴۲ پرونده هسته ای
واشنگتن آمادگی دارد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قانع کند که از شدت نتایج گزارش‌هایش بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران بکاهد و آن را تحویل شورای امنیت ندهد به شرطی که ایران سه شرط را عملی کند.
فقط تا بهار وقت دارید و الا از پس اسرائیل بر نمی‌آییم
دیپلماسی ایرانی: روزنامه یدیعوت احرونوت، در شماره روز جمعه خود به نقل از منابع امنتی و سیاسی در تلاویو و واشنگتن مدعی شد که ایالات متحده امریکا از طریق واسطه‌ها به جمهوری اسلامی ایران پیام داده است که اگر به راه حلی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش نرسد، کاخ سفید به ریاست باراک اوباما نمی‌تواند اسرائیل را قانع کند که از حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران خودداری کند. به ادعای این روزنامه، بهار آینده یا ابتدای ماه مارس 2012 آخرین فرصت ایران برای حل پرونده هسته‌ای‌اش خواهد بود.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، الکس فیشمن، تحلیلگر مسائل نظامی که از افراد بسیار نزدیک به ارگان‌های نظامی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود به روزنامه یدیعوت احرونوت گفته است: این پیام امریکا به مثابه آخرین تهدید این دولت علیه ایران محسوب می‌شود. آنچه در این پیام جدید است این است که ایالات متحده امریکا جدول زمانی برای سیاست‌های خود در قبال ایران تعیین کرده که بهار آینده موعد نهایی آن است. از این رو می‌توان گفت که ماه‌های آینده فرصت‌های آخر ایران محسوب می‌شوند.

وی در ادامه می‌افزاید: تا بهار آینده نیروهای امریکایی به طور کامل از عراق خارج خواهند شد. در نتیجه دیگر نمی‌توانند از حریم هوایی عراق محافظت کنند. این بدان معنا است که دیگر کسی نیست جلوی پرواز جنگنده‌های خارجی را از فراز آسمان عراق بگیرد.

فیشمن همچنین می‌گوید: «رئیس جمهوری امریکا روشن کرده است که تمامی گزینه‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران روی میز قرار دارد که این اشاره مستقیمی به احتمال استفاده از گزینه نظامی است.»

به ادعایی این روزنامه صهیونیستی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران آمادگی خود را برای انجام مذاکرات با امریکایی‌ها اعلام کرده است. این در حالی است که در داخل ایران هنوز بسیاری از مقام‌های ارشد ایرانی هر گونه گفت‌وگویی با امریکا به ویژه بر سر برنامه هسته‌ای را قویا رد می‌کنند.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: منابع دیپلماتیک که نامی از آنها برده نشده از سوی امریکا پیامی را به ایرانی‌ها رسانده‌اند مبنی بر این که واشنگتن آمادگی دارد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قانع کند که از شدت نتایج گزارش‌هایش بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران بکاهد و آن را تحویل شورای امنیت ندهد به شرطی که ایران سه شرط را عملی کند. اول از همه، غنی‌سازی با غلظت 20 درصد را فورا متوقف کند و به غنی‌سازی 5 درصدی اکتفا کند. دوم این که 80 کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده‌ای که تا کنون تهیه کرده است را به کشور سومی منتقل کند. و شرط سوم این که تمامی فعالیت‌های جاری در کوره‌های متعلق به تاسیسات هسته‌ای موجود در مکانی در نزدیکی قم را متوقف کند.

روزنامه نیویورک پست، گزارش داده است که شرط سوم برای غرب به طور کلی و برای ایالات متحده به طور ویژه خط قرمزی است که نمی‌توانند به آسانی از کنار آن عبور کنند.

در همین رابطه منابع آگاه می‌گویند که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا معتقد است که امکان آن وجود دارد که در تلاش‌های دیپلماتیکش برای متوقف ساختن برنامه‌های هسته‌ای ایران و اجرای شرایط فوق‌ به موفقیت برسد. از این رو گفته‌ است که هر کسی که می‌خواهد با کاخ سفید و ایالات متحده امریکا درگیر شود، جرات کند و صحبت از گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران بزند.

فیشمن به نقل از یک منبع آگاه امریکایی می‌گوید: «به موازات این تلاش‌های دیپلماتیک، ایالات متحده امریکا جنگ روانی خود علیه ایران را نیز دنبال می‌کند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «با کشته شدن ژنرال ایرانی ]که هفته گذشته در انفجاری در نزدیکی تهران کشته شد[ ایرانی‌ها به این اعتماد به نفس رسیده‌اند که پیگیری برنامه هسته‌ای‌شان امری مباح و قابل قبول است و از این رو هیچ بعید نیست که عملیات تخریبی و ترور دانشمندان هسته‌ای به طور کلی به شکست بینجامد.»

یدیعوت احرونوت در ادامه به نقل از پایگاه خبری دیلی بیست می‌نویسد: «به موازات افزایش توانایی‌های هسته‌ای ایران، اسرائیل میلیاردها دلار بر روی توسعه سازه‌های الکترونیکی پیشرفته که به آن این امکان را می‌دهد تا رادارهای ایران را در صورت حمله جنگنده‌های اسرائیلی به ایران از کار بیندازند، سرمایه‌گذاری کرده است.»

این روزنامه همچنین به گزارش‌های سازمان‌های امنیتی امریکایی در گذشته و حال اشاره می‌کند و می‌نویسد: حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران فقط از طریق جنگنده‌های تهاجی نخواهد بود. بلکه شامل ضربه زدن به تاسیسات برق، تلفن همراه، اینترنت، امواج فوق‌العاده دستگاه‌های بی‌سیم و ارتباطی پلیس و آتش‌نشانی نیز خواهد شد.

بنا به این گزارش عملیات حمله الکترونیکی از طریق جنگنده‌های بدون سرنشینی انجام خواهد گرفت که در حال حاضر در اختیار نیروی هوای اسرائیل قرار دارد و می‌توانند به طور مداوم 20 ساعت عملیات تخریبی انجام دهند. در این گزارش همچنین به نوع دیگری از جنگنده‌های بدون سرنشین اسرائیلی اشاره شده که توانایی انجام این کار را تا 45 ساعت متوالی، بدون توقف دارند.

به گفته این گزارش این جنگنده‌ها در عملیات بمباران تاسیسات هسته‌ای سوریه در دیر الزور به کار گرفته شدند و توانستند رادارهای سوری را از کار بیندازند بدون آن که سوری‌ها بتوانند عوامل ایجاد پارازیت را شناسایی کنند. این جنگنده‌ها بر روی صفحه‌های رادارهای سوریه صدها جنگنده را نشان دادند که بر فراز آسمان این کشور در پروازند.

این گزارش همچنین می‌افزاید: نزدیک به دو سال پیش طرف‌های امریکایی کشف کردند که شبکه برق ایران به اینترنت متصل است و امکان انجام حملات الکترونیکی به آن با استفاده از چیزی شبیه ویروس استاکس‌نت ممکن است.

در این گزارش ادعا شده است که اسرائیل می‌تواند به گونه‌ای عمل کند که هیچ رد پایی از خود در انجام عملیات تخریبی بر جای نگذارد. منابع تهیه کننده این گزارش ماه گذشته میلادی مصاحبه‌ای را با یک مقام امنیتی اسرائیلی انجام دادند که وی مدعی شده بود: هدف ما از همه این کارها این است که به اطلاع تصمیم‌گیران سیاسی در تهران برسانیم که عملی ساختن حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای‌شان کاملا ممکن است ولی فعلا بر این اعتقادیم که تنها راه توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران اعمال تحریم‌های نظامی در کنار حفظ گزینه نظامی است.   

 

نظر شما :