ایرانی ها در آمريکا چه کسانى هستند؟

۰۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۷۷۶ آمریکا
ایرانی های مقیم آمریکا از جمله جوامع پرجمعیت و تاثیر گذار در آمریکا هستند که تاکنون نتوانسته اند از پتانسیل های حضور خود در عرصه های مختلف به ویژه حوزه سیاست در آمریکا بهره برداری کنند.
ایرانی ها در آمريکا چه کسانى هستند؟
جمعیت ایرانی – آمریکایی ها
تعداد ایرانی – آمریکایی ها ساکن در آمریکا بسیار بیشتر از آماری است که در سرشماری های رسمی این کشور اعلام می شود. بر اساس تحقیقی که "گروه مطالعات ایرانی" در آمریکا انجام داده اند، جمعیت واقعی ایرانی – آمریکایی ها بیش از 690 هزار نفر است. این رقم بیش از تعداد 338 هزار نفری است که در سرشماری سال 2000 آمریکا اعلام شده است.
 
تحقیقات انجام گرفته توسط این گروه مطالعاتی مستقر که با موسسه فن آوری ماسوچوست همکاری دارد، آمارهای رسمی در مورد جامعه ایرانیان آمریکا از آن جهت واقعی نیستند که بسیاری از آنان به دلیل روابط تیره حاکم میان واشنگتن و تهران طی 30 سال گذشته از فاش کردن هویت واقعی ملیت پیشین خود ابا دارند و ترجيج مى دهند که به عنوان ايرانى در آمريکا شناخته نشوند.
 
سطح درآمد خانوار در میان جامعه ایرانیان آمریکا قابل توجه است. 20 درصد از این خانوارها درآمدی بیش از میانگین ملی درآمد خانوار در آمریکا را به ثبت رسانده اند. بر اساس تحقیقاتی که توسط موسسه Fortune در مورد 500 شرکت و کمپانی عمده در آمریکا صورت گرفته است، 50 تن از ایرانی های مقیم آمریکا در سمت ها ارشد مدیریتی شرکت های مذکور با بیش از 200 میلیون دلار ارزش دارایی وجود دارند.
 
 برخی از این شرکت ها عبارتند از: جنرال الکتریک، AT&T، وریزون، اینتل، سیکو، موتوراولا، اوراکل، لوسنت تکنولوژی، نورتل نت ورک و eBay هستند.
مجله فورچون يک ايرانى به نام پير اميدوار که موسس و رئيس eBay به عنوان مشهورترين شرکت حراج آنلاين است را به عنون ثروتمندترين موسس شرکت در آمريکا زير 40 سال اعلام کرده است.
 
سطح تحصيلات
بر اساس آخرین داده های سرشماری معتبر، بیش از یک چهارم این جمعیت ايرانى تبارهاى آمريکا دارای مدارک فوق لیسانس و دکترا هستند و این بالاترین نرخ در میان 67 گروه نژادی مورد مطالعه در آمریکا است.
 
بر اساس فهرستى که گروه مطالعات ايرانى در آمريکا منتشر کرده است، بيش از 500 پروفسور ايرانى – آمريکايى در ایالات متحده به سرمى برند که در معتبرترين دانشگاه هاى اين کشور شامل MIT، هاروارد، يل، پرينسون، کارنگى ملون، دانشگاه نظام کاليفرنيا ( برکلى، UCLA و ... )، استنفورد، دانشگاه کاليفرنياى جنوبى، جئورجيان تک، دانشگاه ويسکونسين، دانشگاه ميشيگان، دانشگاه ايلينويز، دانشگاه مريلند، موسسه فن آورى کاليفرنيا، دانشگاه بوستون، دانشگاه جورج واشنگتن و صدها دانشگاه و کالج ديگر در سراسر نقاط آمريکا مشغول تحقيق و تدريس هستند.
 
اين آمار از ميزان سطح تحصيلات در ميان ايرانى تبارهاى آمريکا نشان مى دهد که اين گروه قومى در آمريکا از تاثيرگذارى زيادى در مراکز علمى اين کشور برخودار بوده و مى تواند منشا تغييرات و تحولاتى بزرگى در نظام هاى فرهنگى، اجتماعى و حتى سياسى آمريکا باشد.
 
مشارکت سیاسی
برای این سطح از موفقیت و پیشرفت در میان ایرانی – آمریکایی ها یک علت عمده ذکر شده است. آن علت این است که بیشتر ایرانیان مقیم آمریکا علی رغم سایر ملیت های مهاجر در این کشور به جای جستجو برای فرصت های اقتصادی بهتر، به دلایل مختلف مهاجرت کرده اند. این دلایل باعث شده است که انگیزه آنان برای کسب مدارج علمی و جایگاه های برتر اجتماعی و یا حتی اقتصادی در آمریکا بیشتر از سایر قومیت ها و ملیت های حاضر در آمریکا باشد.
 
بر اساس تحقیقات به عمل آمده توسط گروه مطالعات ایرانیان، با این وجود جامعه ایرانی ساکن آمریکا تاکنون رغبت چندانی برای حضور در عرصه ها و رویدادهای سیاسی از خود نشان نداده اند. مطالعات انجام گرفته طی سال 2004 در چند شهر عمده آمریکا حاکی است که کمتر از 10 درصد ایرانی – آمریکایی ها در انتخابات ریاست جمهوری این سال رای داده اند.
 
بر اساس این گزارش تجربه سایر گروه های قومیتی در آمریکا نظیر، اسرائیلی – آمریکایی ها، عرب – آمریکایی ها و کوبایی – آمریکایی ها بیانگر این است که تا چه حد ایرانی ها می توانند با تکیه بر هم صدایی در سیاست خارجی آمریکا صاحب نفوذ و تاثیر باشند. به همين دليل گروه مطالعات ايرانى اکنون در تلاش است تا ايرانى - آمريکايى ها را براى مشارکت بيشتر در روند سياسى آمريکا ترغيب کند.
 
پراکندگی جمعیتی
بر اساس برخی آمارها جامعه ایرانی های مقیم آمریکا پس از دهه 30 میلادی در این کشور شکل گرفته است. در پایان دهه 70 میلادی روند مهاجرت از ایران به آمریکا شدت بیشتری به خود گرفت به طوری که بیشتر ایرانی – آمریکایی های ساکن در آمریکا عمدتا پس طی سه دهه اخیر به این کشور مهاجرت کرده اند.
این روند از ابتدای دهه 80 میلادی تاکنون ادامه داشته است.
 
صرف نظر از تعداد کثیرایرانی های زرتشتی مقیم هند، امروزه ایالات متحده آمریکا بیشترین تعداد ایرانی های مقیم خارج از کشور را در خود جای می دهد.
 
بر اساس برخی آمارهای موثق بخش عمده ایرانی – آمریکایی ها در ایالت کالیفرنیا زندگی می کنند. بسیاری از ایرانی تبارهای آمریکا در شهرهایی نظیر شیکاگو؛ لاس وگاس، نیویورک، فونیکس، واشنگتن دی سی و حومه دالاس، هوستون تگزاس سکنی دارند.
 
شهرهای تولسا و اوکلاهاما سیتی در ایالت اوکلاهاما بخش گسترده ای از جامعه ایرانی را در خود جای داده اند. همچنین گزارش رادیو عمومی ملی آمریکا حاکی است که جامعه ایرانی 20 درصد از کل جمعیت ساکن در باوری هیلز در مجاورت هالیوود غربی، را به خود اختصاص داده اند که شهردارشان نیز اخیرا یک ایرانی شده است.

( ۵۶ )

نظر شما :

وطن دوست ۰۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۱
اینها یک مشت خائن هستند و حق ندارن خود را ایرانی بدانند زیرا در شرایطی که کشور و جامعه شان به آنها نیاز دارند با وقاحت تمام آنها را رها کرده و به دشمن قسم خورده آنها(یعنی آمریکا) خوش خدمتی میکنند و تیر خلاصی را بر ریشه نژاد ایرانی میزنند.اینها قهرمان نیستند بلکه بزدل هستند مثل اون جنرال ایرانی آمریکایی که نقشه میکشه که چطور همخونای خودشو ازبین ببره
مرگ بر خیانت کتر ۲۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۱
اقای وطن دوست کاملا فهمیده است من هم با ایشان موافقم اونا به مش خر ترسو عشق پرستن