واکنش چاوز به کشته شدن قذافی

۳۰ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۷ کد : ۱۷۲۵۰ سرخط اخبار
هوگو چاوز با اظهار خشم از کشته شدن معمر قذافی، آن را یک "خشونت" عنوان کرد و معمر قذافی را "شهید" خواند!

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، هوگو چاوز ، رییس جمهور ونزوئلا که به تازگی از کوبا به کشورش بازگشته اظهار داشت: با تاسف مرگ قذافی تایید شده است.

وی به خبرنگاران در شهر لا گریتا اظهار داشت: آن‌ها قذافی را کشتند و این یک خشونت دیگر است.

وی افزود: ما همه‌ عمر خود، قذافی را به عنوان یک جنگجوی بزرگ، یک انقلابی و یک شهید به یاد خواهیم سپرد.

هوگو چاوز با اشاره به آمریکا اظهار داشت: غم‌انگیزترین مسئله این است که امپراطوری در پیروی از تمایلش برای تسلط بر جهان همراه با هم‌پیمانانش در حال به آتش کشیدن آن است.

چاوز همواره از به رسمیت شناختن حکومت جدید لیبی امتناع کرده و نمایندگان جدید این کشور در سازمان ملل را عروسکی خیمه شب بازی خوانده است.

رهبر ونزوئلا 18 ماه پس از آنکه به ریاست جمهوری رسید با معمر قذافی دیدار کرد. در آن زمان رهبر سابق لیبی که به دنبال روابط با رهبران کشورها در دیگر نقاط جهان بود در تاریخ 13 اوت سال 2000 پذیرای هوگو چاوز در کشورش شد.

دوستی میان هوگو چاوز و معمر قذافی در سال 2004 هنگامی که رژیم قذافی جایزه حقوق بشر بین‌المللی قذافی را به چاوز داد، مستحکم‌تر شد. رژیم قذافی این عنوان را در سال 1998 به فیدل کاسترو نیز داده بود. در سال 2009 و در اول سپتامبر قذافی پذیرای هوگو چاوز در جشن‌های 40 سالگی حکومتش در لیبی شد. پس از آن در اواخر همان ماه قذافی به ونزوئلا سفر کرد و چاوز پاسخ استقبال گرم قذافی را با اعطای نسخه‌ای از شمشیر سیمون بولیوار به وی اظهار داشت.

این در واقع نخستین سفر قذافی در آمریکای لاتین در طول 40 سال حکومتش در لیبی بود.

در این سفر از هر دو رهبر این دو کشور عکس‌هایی به همراه حامیان استقبال کننده از آن‌ها در جزیره‌ مارگاریتای ونزوئلا منتشر شد.

همچنین قذافی یک استادیوم ورزشی را در اطراف شهر بنغازی به نام استودیوم هوگو چاوز نامگذاری کرد. اوایل امسال انقلابیون لیبی این استادیوم را به نام شهدای فوریه تغییر نام دادند.

چاوز هنگام برگشت از کوبا به کشورش اظهار داشت: مشغول گفت وگو با رائول کاسترو، رهبر کوبا بودم که او به من گفت که قذافی مطمئنا کشته شده است. متاسفانه مرگ قذافی تایید شد و او به قتل رسیده است.

چاوز افزود: این تلاش دیگری علیه زندگی است و من چیز دیگری نمی‌توان بگویم!

( ۱ )

نظر شما :