اولی هاینونن مدعی شد

ایران تا قبل از 2013 هسته‌ای نمی‌شود

۱۴ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۶۷۹۰ پرونده هسته ای
یکی از مقامات اسبق عالی رتبه در آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شده است که ادعا‌هایی که در مورد دستیابی ایران به سلاح هسته ای ظرف مدت چند ماه مطرح می‌شود بی اساس بوده و جمهوری اسلامی نمی‌تواند تا قبل از سال 2013 وارد باشگاه هسته ای شود.
ایران تا قبل از 2013 هسته‌ای نمی‌شود
دیپلماسی ایرانی: یکی از مقامات اسبق عالی رتبه در آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شده است که ادعا‌هایی که در مورد دستیابی ایران به سلاح هسته ای ظرف مدت چند ماه مطرح می‌شود بی اساس بوده و جمهوری اسلامی نمی‌تواند تا قبل از سال 2013 وارد باشگاه هسته ای شود.

این در حالی است که جمهوری اسلامی به طور کلی فعالیت‌های هسته‌ای اش را صلح جویانه توصیف کرده و تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را رد می‌کند. خبرگزاری رویترز به نقل از اولی هاینونن، رئیس سابق بازرسان امنیتی آژانس تاکید کرده است که با توجه به دانسته‌ها و اطلاعات وی از برنامه‌های هسته‌ای ایران، تهران برای ساختن موشک‌هایی با تسلیحات هسته‌ای به چند سال زمان نیاز دارد.

هاینونن به رویترز گفت: به این ترتیب ایران هنوز نیاز دارد تا این تجهیزات را تولید کند و این تولید نیز زمان می‌خواهد که به نظر من نزدیک نخواهد بود. وی همچنین مدعی شد که نشانه‌هایی وجود دارد که جمهوری اسلامی قصد دارد به توانایی تولید سلاح هسته ای دست یابد. هاینونن که هم اکنون در مرکز علوم و امور بین الملل دانشگاه هاروارد فعالیت دارد، اظهار داشت: راهی که ایران برای فعالیت‌های هسته‌ای در آن حرکت می‌کند راه خوبی نیست اما به نظر نمی‌رسد که تصمیم سیاسی برای ساخت بمب هسته ای در ایران اتخاذ شده باشد.

این در حالی است که تحلیلگران بر این باورند تخمین زدن صحیح زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اهمیت زیادی دارد ، چرا که در این صورت مذاکره کنندگان هسته‌ای خواهند دانست چقدر زمان برای ادامه گفت و گو‌ها و دیپلماسی با ایران در اختیار خواهند داشت. اما با این وجود تئوری‌های متفاوتی در این زمینه مطرح است که زمان ورود ایران به باشگاه هسته‌ای را از 8 هفته تا 2 سال متغییر اعلام می‌کند. برای مثال گرگ جونز ، تحلیلگر امور دفاعی در آمریکا مدعی شده است که تهران می‌تواند در مدت 8 هفته اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای را تولید کند. اما برخی دیگر از کارشناسان با اشاره به مشکلات تکنیکی که جمهوری اسلامی باید بر آنها فائق آید زمان بیشتری را برای پیوستن تهران به باشگاه هسته‌ای تخمین می‌زنند.

هاینونن بر این باور است که شاید ایران تا پایان سال آینده به مقادیر کافی از مواد لازم برای تولید سلاح هسته‌ای دست یابد اما باز هم زمانی 6 ماهه برای تبدیل کردن این مواد به سلاح هسته‌ای مورد نیاز است. وی می افزاید: جمهوری اسلامی در هر سه بخش غنی سازی، طراحی هسته‌ای و سیستم موشکی فعالیت می‌کند و در همه این بخش‌ها پیشرفت وجود داشته است اما برای تولید سلاح هسته‌ای باید همه این بخش‌ها را با هم ترکیب کرد.

 

نظر شما :